וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 מרכיבים בלבד (שאת כולם יש לכם בבית): עוגת ספוג (לייקח) מושלמת לצאת הצום

תכינו לפני הצום, תשמרו במקרר, ותוציאו ברגע האמת, לצד כוס תה כמובן

עוגת קאסוטרה דבש. נמרוד סונדרס
עוגת לייקח מושלמת מ-4 מרכיבים/נמרוד סונדרס

ביום הכיפורים סבתי הייתה מכינה עוגת לייקח בסיר פלא, לדבריה היה זה הדבר הכי נכון לאכול בתום הצום, לצד כוס תה מתוק. סבתות צודקות - זו אקסיומה, וכדאי להקשיב להן, לפני שהמדענים הוכיחו והרופאים פסקו, הסבתות שלנו תמיד ידעו מה טוב בשבילנו. עוגת הלייקח שאינה מכילה שומן (מלבד חלמוני הביצה) ועם כמות מופחתת משמעותית של סוכר היא ככל הנראה הדרך הטובה ביותר לשבירת הצום, ומאפשרת לגוף להסתגל מחדש ובקלות לספיגת מזון ונוזלים.

עוגת הלייקח, כמו עוגות השיפון, הטורט והספוג, מקורן לרוב במדינות מרכז ומערב אירופה וכולן מבוססות על הקצפת ביצים עם סוכר. מעניין לגלות שגם ביפן קיימת עוגה כזו העונה לשם קאסוטרה. במפתיע או לא, מקורה של עוגה זו היא בפורטוגל. האימפריה הפורטוגזית של העת החדשה, שהצטיינה בתגליות ובמסחר גלובלי היא הראשונה שהגיעה ליפן. יורדי הים נשאו בצידתם עוגת ספוג (קסטלה), שהחזיקה מעמד ימים ארוכים במסעם. העוגה הפורטוגזית הגיעה עד לנמל נגאסקי ונקלטה שם בהצלחה על ידי המקומיים. כיום, הקאסוטרה היפנית נחשבת לעוגה מאד פופולרית ומכינים אותה עם דבש - מה שבעצם הופך אותה ללייקח המושלם.

היא מכילה רק 4 מרכיבים ואופן הכנתה מהיר ופשוט. אז אם חשבתם שעוגת דבש היא נחלתם של יהודים בלבד בחודש תשרי, הנה נמצא הקשר היפני, ומי יודע מה עוד נגלה בעתיד.

את העוגה הזאת מכינים מראש לפני הצום ובגמר ההכנה שומרים בקירור. מוציאים את העוגה מן המקרר בצאת הצום ומגישים לצד כוס תה חם ומתוק.

כל המתכונים ליום כיפור
מתכונים לארוחה מפסקת
מתכונים לצאת הצום

עוגת לייקח של סבתא

מתכון מאת: מירב שיינר דנצ'נקו, מערכת וואלה! אוכל

עוגת קאסוטרה דבש. נמרוד סונדרס
עוגת קאסוטרה דבש

מצרכים למתכון

  • לתבנית בגודל 28x11x6:

    • 6ביצים L בטמפרטורת החדר (יש להוציא שעה מראש)
    • ¾כוססוכר (150 גרם)
    • 5כפותדבש
    • 3כפותמים חמים
    • כוסקמח מנופה + 1 כף (180 גרם)

אופן ההכנה

איך מכינים עוגת לייקח של סבתא?

  • 1
    מחממים תנור ל-165 מעלות טורבו. במקביל, מכניסים לקערת המיקסר את הביצים ומתחילים להקציף קלות במהירות נמוכה עד שהבלילה בצבע אחיד.
  • 2
    מוסיפים את הסוכר ומקציפים 5 דקות על מהירות בינונית - גבוהה עד שמתקבלת תערובת תפוחה ובהירה מאד.
  • 3
    בקערה קטנה מערבבים את הדבש והמים ומוסיפים לקציפת הביצים תוך כדי המשך הקצפה.
  • 4
    ממשיכים להקציף תוך כדי שמוסיפים את הקמח, 3 כפות בכל סבב. בסיום כדאי לקפל ידנית בעדינות מן הקרקעית, על מנת לוודא שלא השתקעו גושים ושכל הקמח נטמע היטב.
  • 5
    משמנים היטב את התבנית ומרפדים בנייר אפייה. יוצקים את הבלילה עד ל-2/3 מגובה התבנית ואופים 40-50 דקות בתנור שחומם מראש, עד למבחן קיסם יבש. כדאי לאפות את העוגה במרכז התנור ולא לפתוח את דלת התנור ב-20 הדקות הראשונות, על מנת לאפשר הקרשת חלבונים מיטבית. יחד עם זאת כדאי להפוך את התבנית אחרי 30 דקות, בייחוד בתנורים ישנים.
  • 6
    בתום האפייה מוציאים מן התנור ומצננים בתבנית כשעה. לא כדאי לחלץ את העוגה מיד עם צאתה מן התנור. יש לאפשר לה להצטנן באופן איטי ומבוקר. כן מומלץ לדפוק את התבנית על גבי קרש עץ מיד עם צאתה מן התנור - דבר אשר במפתיע ימנע את נחיתתה בהמשך (שחרור אוויר בלחץ לעומת 'בריחת' אדים לכודים באופן איטי). מחלצים בעדינות את העוגה ועוטפים בניילון נצמד. מכניסים למקרר.
  • למי שמעוניין להרטיב מעט את העוגה: ניתן למהול חצי כוס דבש עם מעט מים רותחים, לבזוק מעט מעל פרוסות העוגה, ולפזר מעל מעט שקדים פרוסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully