וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קצת שונה משאר הארץ": ימי בציר ביקב רמת הגולן

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 18.8.2021 / 12:36

"למרות שהיה חורף יחסית חם, בהשוואה למה שרגילים ברמת הגולן, בצפון הרמה במקומות הגבוהים הכרמים נהנו מטמפרטורה קרה, כך שאצלנו זה קצת שונה משאר הארץ." האגרונום יהודה מוריסון משוחח עם מירה איתן על בציר 2021 בכרמים של יקב רמת הגולן

יהודה מוריסון למד מדעי הכרם והיין בקליפורניה והחל דרכו כיינן ברמת הגולן. השנה, עשה את המעבר לכרמים והחל לעבוד כאגרונום ביקב. הצלחתי לתפוס אותו אחר הצהרים, לאחר יום עבודה ארוך. "אני כרגע בדרכים" הוא אמר. "בדיוק יצאתי מהיקב לאסוף את הילדים מהמסגרות. את העבודה בכרמים אני מתחיל בדרך כלל בשעה חמש בבוקר, תלוי ביום ובדרישות."

איך הגעת לתפקיד האגרונום?

"למדתי מדעי הכרם והיין בקליפורניה. הגעתי לארץ לעבוד כיינן ביקב רמת הגולן ולאחרונה עשיתי את המעבר לכרמים. החיבור בין הכרם ליין עצמו, בין האדמה ליין הסופי, עניין אותי כבר מזמן. בגלל העניין שלי לחקלאות הגעתי ללימודי הייננות. ביקב הייתי מעורב בקשר בין הייננים למחלקה החקלאית וכשהתפנה מקום הציעו לי תפקיד כאגרונום במחלקה החקלאית. זו הייתה ההזדמנות שלי להיכנס לתחום שמאוד מעניין אותי, כי הוא בעצם הבסיס לכל מה שאנחנו עושים."

איך אתה רואה את התפקיד שלך ביקב?

"התפקיד שלי ללוות את הכורמים בצורה מקצועית, ביחד עם מנהל המחלקה החקלאית שלמה צדוק. ואנחנו חולקים בינינו את הכרמים ומלווים את הכורמים בעבודתם. בזמן הבציר זה קצת שונה. ברגע שמגיעים לבוחל בכרמים יש פחות צורך בנוכחות עד הבציר עצמו. ואז יש גם את הצד הלוגיסטי של הבציר."

עוד בוואלה! סנהדרינק

לרקוד עם מסעדנים: הופכים את היין לדרינק

לכתבה המלאה
בציר פינו נואר בכרם הלוע של יקב רמת הגולן. יהודה מוריסון,
בציר פינו נואר ביקב רמת הגולן/יהודה מוריסון

מה הכלים שעומדים לרשותך?

"כדי להביא את מקסימום היכולת של הכרמים וחומר הגלם, אנחנו רוצים להבין את הכרם"

"בעיקרון הגדרת התפקיד שלי הוא מנהל מו"פ יישומי, אז בנוסף לזה שאני אגרונום שמלווה את הכרמים, הרבה מההתעסקות שלי היא ביישום כלים טכניים שיעזרו לקבלת החלטות בשטח. עיקר העבודה בכרמים היא להביא לידי ביטוי את היכולת שלהם ואת מה שיש להם להציע. כדי להביא את מקסימום היכולת של הכרמים וחומר הגלם, אנחנו רוצים להבין את הכרם ועושים תהליכים שיביאו למינימום התערבות בכרמים. לוקחים החלטות אסטרטגיות כדי לעזור לגפן להיות עצמאית, לקבל את המים שלה, לשלוח שורשים עמוקים לקרקע ולא להזדקק יותר מדי להתערבות שלנו.

השאיפה שלנו היא להגיע למקסימום איזון אקולוגי בכרמים. כדי להגיע לכך אנחנו מיישמים כל מיני כלים, זה נקרא חקלאות מדויקת, כדי להבין את הקרקעות, התצורה של כל חלקה וחלקה, ולעתים אזורים בתוך החלקות, ולדעת מה כל חלקה צריכה.

מה מאפיין את בציר 2021 עד כה?

"רואים איכויות טובות מאוד, הכרמים נראים בריאים ושמחים ואנחנו בתזמון די טוב"

"הבציר הקדים ברמת הגולן. כתוצאה מהחורף היחסית חם שהיה השנה ראינו כל מיני תופעות שהשפיעו על היבולים, והיבולים נמוכים יותר. רואים את זה ביחוד באשכולות קטנים יותר, גרגרים יותר קטנים. ולמרות שהיה חורף יחסית חם, בהשוואה למה שרגילים ברמת הגולן, בצפון הרמה במקומות הגבוהים הכרמים נהנו מטמפרטורה קרה, כך שאצלנו זה קצת שונה משאר הארץ. רואים איכויות טובות מאוד, הכרמים נראים בריאים ושמחים ואנחנו בתזמון די טוב. זה שמקדימים אפילו יעזור לנו כנראה, בגלל החגים הקרובים. אמנם אני אגרונום, אך אני עדיין עושה גם יין, כך שיש לי הסתכלות על כל הצדדים, ואני מסתכל על הימים המעטים שיש לנו לבצור."

"בתקופת הבציר, מתחילתו ועד סופו אנחנו עובדים 24 שעות ביממה, פרט לשבת. יש אפילו כרמים שיש בהם בציר משולב, מכני בלילה וידני בבוקר. אנחנו עובדים קשה כדי להספיק את הכל. בסופו של יום כשאני יושב וחושב על מה שאנחנו עושים זה מאוד מרגש אותי, למרות האטרף. נראה לי שאף אחד לא חושב על הקושי בעבודה, אלא חושבים יותר על הסיפוק שיש ממנה."

כרם יונתן של יקב רמת הגולן. יעל גיא,
כרם יונתן. אחד המאתגרים/יעל גיא

יהיו זנים חדשים בבציר הזה?

"אצלנו אין זנים חדשים, אך יש תמיד הסתכלות קדימה. מעבר לזנים חדשים צריך גם להבין את הזנים שיש לנו. זה תהליך של למידה. כל זן והמקום שלו, ואיפה אנחנו מרגישים שהוא נותן את המקסימום שלו. לדוגמא, לאורך השנים שאנחנו מגדלים גפנים ועושים יין למדנו שמרכז רמת הגולן ומרלו יצרו חיבור מושלם."

איזה כרם הכי מאתגר אותך?

"אני חושב שאני יכול לדבר על שני כרמים, כרם יונתן וכרם אלרום, בשניהם הכורמים מתמודדים עם אתגר רב בגלל שונות בשטח, וזה מביא לידי ביטוי גם הרבה ייחודיות. זו לי השנה הראשונה בתפקיד הזה, ולמרות שאני מכיר את הכרמים כבר שנים, הפעם ההיכרות הרבה יותר אינטימית ומקצועית, ואני לומד המון על הכרמים ועל הגולן, ובאמת מתרגש מזה."

כרם עין זיוון, פינו נואר רגע לפני הבציר. יהודה מוריסון,
כרם עין זיוון. פינו נואר לפני הבציר/יהודה מוריסון

והזן הכי מאתגר?

"בתור יינן מאתגר אותי ריזלינג. מתחילת דרכי ביקב אני אחראי לריזלינג ואני מצפה לתוצאות טובות, כי אנחנו תמיד נוטעים כרמים חדשים וחלקות חדשות. מבחינת האתגר בכרם, אני עדיין לא יודע לענות על זה. אני חושב שהאתגר הרבה יותר קשור לכרם עצמו ואיך זן מסוים מגיב במקום מסוים. הכורם היה נותן לך תשובה ברורה יותר אני מניח, כי תמיד יש את החלקה שגוזלת ממנו שינה בלילה. אבל אני שמסתכל על כמעט 7,000 דונם של כרמים, אני רואה גיוון רב."

מה תאחל לעצמך להמשך הבציר?

"אני מאחל לכולנו בציר מוצלח, שנביא ענבים טובים ונעשה יין טוב. בשביל זה אנחנו עושים את כל העבודה הזו, כדי שהיין ישמח לבב אנוש."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully