וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטעם של פעם: סיור אוכל בשוק התקווה

26.2.2018 / 11:41

אם אתם מתגעגעים לשוק של פעם, החוויה הכי אותנטית שתוכלו למצוא מסתתרת דווקא בתל אביב, בשוק התקווה שמציע טעמים מסחררים ממטבחי טורקיה, תימן ובוכרה

דרור עינב

שיטוט בשוק, כל שוק, הפך בשנים האחרונות ממטלה שצריך לסמן עליה וי לבילוי פנאי מהנה. פודיז, צלמי אוכל, תיירים, וגרגרנים עם עיניים גדולות, כולם מגיעים לשוק לצוד אחר מצרכים זולים וטריים, חוויה "אותנטית" ושפע של אוכל רחוב טעים.

כחלק מהתהליך השתנו שווקים רבים מן הקצה אל הקצה. שוק מחנה יהודה בירושלים, שוק הכרמל ושוק לוינסקי בתל אביב עברו תהליכי התחדשות ומתיחת פנים עם כניסתם של בתי קפה מגניבים, מסעדות קטנות המנוהלות על ידי צעירים, ובהתאמה הפכו לצפופים יותר ויותר בשל ההמונים שצובאים עליהם, בסופי השבוע בעיקר.

נכון להיום, השוק הכי אותנטי נמצא דווקא בתל אביב, עם דוכנים ברוח של פעם ומאכלים מסורתיים מטורקיה, איראן ותימן. בשוק של שכונת התקווה מסתובבים לא רק צעירים ויפים עם מצלמות, ואתם יכולים למצוא שם מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית כולה. לשוק יש גם לא מעט יתרונות, מעברים רחבים בין השורות, סחורה טרייה ויפה ונעים ללכת בשוק המקורה גם ביום חם. חוץ מזה שאם מגיעים מוקדם בסופי שבוע, אפשר למצוא חניה בנקל.

לעוד סיורים
איפה אוכלים בכפר ראמה?
איפה אוכלים באשדוד?

שוק התקווה. דרור עינב
שוק התקווה. מרווח ומאוורר/דרור עינב

איש האוכל, הטבח (בעברו עבד ביועזר) הבשלן וכתב טורי האוכל והיין חיליק גורפינקל מוציא סיורים לשוק התקווה, ולשווקים רבים נוספים (הכרמל, לוינסקי, שוק רמלה, שוק נתניה וואדי ניסנס). בניגוד לסיורי טעימות המוניים בהם עוצרים כל רגע לנשנש משהו, גורפינקל מוביל את הקבוצה האינטימית (לרוב עד 5 אנשים) למקומות האהובים עליו בשוק, מאפיות, בתי אוכל ודוכנים לקנות בהם אוכל הביתה - בין אם מקום לקנות בו נתח טלה מיוחד או תבלין שקשה להשיג - ומחלק בדרך גם מתכונים. הוא נותן את המלצותיו אבל מתנהל בצניעות, ובדגש על כך שהסיור הוא לא מעמדה של בעל בית כל ידוע שעושה מינגלינג עם כל סוחרי השוק אלא מנקודת מבט של אורח סקרן וגרגרן. הנה הטעימה מהסיור:

לתיאום סיור עם חיליק

עוד מקום מוצלח בשוק התקווה

המוסד: הקבב של שאול מוצפי

לכתבה המלאה

דילקס

שבלולי בצק אצל דילק בשוק התקווה. דרור עינב
שבלולי בצק אצל דילק/דרור עינב

המאפייה של דילק בהג'י חדשה יחסית, אבל קשה לדמיין את החיים של המכורים לבורקס לפניה והיא נקודת פתיחה מצוינת לתחילת הסיור. דילק עבדה במשך כמה שנים במאפייה באיזמיר שבטורקיה, שם למדה את רזי הבצק. מאז שנת 2000 היא מתגוררת בישראל, ואחרי שהמאפים שלה התפרסמו מפה לאוזן, פתחה, לפני למעלה משנה, את המאפייה. לאחרונה עברה דילק לחלל גדול ומרווח יותר, שמאפשר שפע מקום להתפחת הבצקים, ולשטיח המסוגנן, לדגלי טורקיה וישראל על הקיר וכמובן גם ישיבה בניחותא.

בורקס מים אצל דילק בשוק התקווה. דרור עינב
סו בורק ואיירן טורקי אצל דילק/דרור עינב

את המאפים המיוחדים מתחילה דילק להכין מדי יום לפנות בוקר. יש כאן שבלולי בורקס במילויים שונים כמו גבינה, גבינה ותרד, תפוחי אדמה ועוד עשויים מעלי יופקה. גולת הכותרת היא סו?בורק (בורקס מים), ששכבות הבצק העבות שלו מזכירות עלי לזניה ובפנים גבינה ותרד ושכבת הבורקס העליונה מקבלת צבע שחום ויפה (60 שקלים לקילו). הבורקס מגיעים עם ביצה וחמוצים נפלאים ולצדו שותים איירן, משקה יוגורט מרענן ומרווה. במקום מרבים לשבת פועלים טורקים, והשמועה אומרת שלפעמים בשבתות הם מתקשרים לבקש בורקס ודילק פותחת במיוחד בשבילם.

דילקס. ההגנה 33, תל אביב. 054-902-1634

תבליני נעמה

חחנות תבלינים בשוק התקווה. דרור עינב
חחנות תבלינים בשוק התקווה/דרור עינב

חנות התבלינים הוותיקה שנוסדה על ידי נעמה עובדיה, פועלת בשוק התקווה משנת 1963. בכניסה לחנות הזמן עוצר מלכת, והשפע המסחרר והמתפקע הוא בגדר לונה פארק אמיתי לחובבי הבישול והאפייה. את התבלינים טריים מכל הסוגים והצבעים, טוחנים גם במפעל ייעודי במודיעין ומשם הם נמכרים למסעדות ומינימרקטים. כאן תוכלו למצוא תערובות ייחודיות מהמטבח הגיאורגי הפרסי ועוד, שפע פיצוחים, פירות יבשים, מתוקים במשקל, ממתקים מצרכים מהמזרח הרחוק, בקלאוות, מרציפנים ועוד. זה המקום להצטייד בו במציאות נדירות כמו מלח סלרי, בלנגו - זרעי בזיליקום מהמטבח הפרסי או חמ?לי סו?נ?לי - תערובת עשבי תיבול גיאורגית.

תבליני נעמה. מבשר 4, תל אביב יפו. 03-6871073

מעדניית אמיגה

זיתים בשוק התקווה. דרור עינב
שפע של זיתים במעדניית אמיגה/דרור עינב

לכו בעקבות ריחות החילבה הנישאים למרחקים ותגיעו למעדניית אמיגה, שסימן ההיכר שלה הוא גיגיות ירוקות וקופסאות ענק גדושות בעמבה כתומה וריחנית. את המעדנייה פתח יצחק אמיגה (ז"ל) בשנת 1950, וכיום מתפעלים את העסק בניו אלי ושאול. למעט העמבה יש כאן עשרות רבות של סוגי חמוצים, טורשי, דגים מעושנים, נקניקים, וגבינות.

מעדניית אמיגה. רחוב נוריאל 8, תל אביב.

קפה מזרחי

חנות קפה בשוק התקווה. דרור עינב
עזרא בפעולה/דרור עינב

אפשר לפספס בקלות את החנות הקטנה של עזרא מזרחי, אבל בשום אופן לא תוכלו להחמיץ, גם את תנסו, את ריח הקפה העז והמשכר הבוקע ממנה. המקום שייך לעזרא מזרחי, שקולה כאן קפה משנת 1973. מכונת הקלייה העתיקה שנמצאת בחנות הקטנה כנראה כבר ראתה הכל, והיא נמצא בפעולה עוד לפני קום המדינה, משנת 1943. למעט פולי קפה טריים שאך נטחנו אפשר לקנות כאן גם תבילינים, מיני פיצוחים, ומוצרי מזווה.

קפה מזרחי. אצ"ל 24, תל אביב.

מרכז הרימונים

מיץ רימונים בשוק התקווה. דרור עינב
מיץ רימונים/דרור עינב

הכוך הקטן של האב ובנו ממוצא פרסי, עם השלטים המתחכמים כמו "מיץ רימונים נגד קרחת" או "רימונים לנשים בהריון", הפך במרוצת השנים לדוכן מיץ הרימונים אולי הכי מפורסם בארץ. הרימונים שמוקפאים בעונה נסחטים כאן במשך כל השנה ולדברי בעלי הדוכן, שומרים על סגולותיהם הבריאותיות. חוץ מזה יש פה גם תמרהינדי ומשקה פאלודה מרענן.

מרכז הרימונים. חנוך 54, תל אביב. 050-723-6080

מאפיית לחם בוכרי

דגי בריכה בשוק התקווה. דרור עינב
גוז'גיז'ה במילוי בשר/דרור עינב

המאפייה הבוכרית בשוק התקווה היא עסק משפחתי בן 23 שנה, כשהדגש הוא אפייה בשיטות אותנטיות. את העסק הקימו הסב והאב של משפחת קנדוב, שעלתה ארצה מטורקמניסטן. וכיום מתופעל על ידי הנכדים המקום מתחיל לפעול מדי יום לפנות בוקר, לפני זריחת השמש, אז מתחילים הבנים לעבוד על הבצק. מאחורי דוכן המכירה הקטן מסתתר חדר גדול מימדים שבו מכונות מיוחדות לעיבוד בצק, משטחים לרידוד בצק וטאבון בוכרי מיוחד.

מאפיית לחם בוכרי  בשוק התקווה. דרור עינב
מעבדים את הבצק/דרור עינב

אל דפנות הטאבון הלוהטות מוצמד הבצק עד שנאפה ללחם בוכרי שזוף, הנקרא ליפיושקה (7 שקלים). עוד מכינים כאן גם סמבוסק ממולא בשר מתובל שנקרא גוז'גיז'ה או סמסה שאפשר לקנות במהלך סיור בשוק ולנשנש (8 שקלים ליחידה), ויש גם טוקי, מעין לחם ענק ודקיק שצורתו קעורה (7 שקלים לעגול, 1.5 שקלים לקטן).

מאפיית לחם בוכרי, רחוב החנוך 52, תל אביב

מאפיית הסאלוף

קובנה בשוק התקווה. דרור עינב
בצקים תימניים לצד בירה צוננת/דרור עינב

בכניסה שהיא גם היציאה משוק התקווה עומדת מאפיית הסאלוף של משפחת צוברי (קרובי משפחתו של השייט האולימפי שחר צוברי, כפי שמעידות התמונות על הקירות), בה בוחר גורפינקל לסיים את סיוריו. למאפייה סניפים גם בפתח תקווה ואיזור שוק לוינסקי, אבל פה הכל התחיל. בחמארה הקטנה מגישים לצלילי מוזיקת אולדיז מגוון ממאפי תימן המפוארים, ג'חנון ביתי, קובנה, מלוואח, לחמים כמו סאלוף ולחוח המוגשים לצד מרקים תימניים ויש גם חומוס ושקשוקה (20-28 שקלים).

מאפיית הסאלוף בשוק התקווה. דרור עינב
מאפיית הסאלוף. בצקים תימניים ליד אלכוהול/דרור עינב

בין אם בחרתם בבירה או בעראק השקדים או גם וגם, השילוב שלו עם בצקים מאפשר שתייה ממושכת על מי מנוחות. בימי שישי מתקיימות במקום קבלות שבת מפורסמות, שבמהלכן מתגודדים סביבה אנשים רבים שנהנים מהאווירה השוקקת, וגורפינקל ממליץ עליה כתחנת הסיום לסיור לא רק בשישי אלא בכל ביקור בשוק.

הסאלוף, התקווה 1, תל אביב.

בצק אצל דילק בשוק התקווה. דרור עינב
כדורי הבצק שתופחים לאיטם אצל דילק/דרור עינב
חנויות של פעם בשוק התקווה. דרור עינב
יש חנויות של פעם/דרור עינב
בקלאוות אצל דילק בשוק התקווה. דרור עינב
ויש גם מתוקים אצל דילק/דרור עינב
פיצוחים בחנות תבליני נעמה בשוק התקווה. דרור עינב
תבליני נעמה. יש הכל מכל/דרור עינב
מאפיית לחם בוכרי בשוק התקווה. דרור עינב
מכינים את המאפים בלחם בוכרי/דרור עינב
קרטוני ביצים בשוק התקווה. דרור עינב
מוכרי ביצים כמו פעם. שוק התקווה/דרור עינב
לחם בוכרי בתנור. ענבל מרמרי
הלחם הבוכרי בתנור/ענבל מרמרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully