וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוץ מגל החום האחרון, בציר נהדר

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 25.8.2021 / 14:46

עמוס דואק, אגרונום ביקב ברקן-סגל, מספר לנו על הדרך שעשה מהכרם אל היקב ובחזרה, על בציר 2021 שהוא מאוד אוהב עד כה, למרות האתגרים, ועל כרם אחד שעוזר לו להירגע כשהוא קצת לחוץ

עמוס דואק הוא גם אגרונום וגם יינן. לאורך כל השיחה אתו מורגש שהוא מאוד נהנה מהעבודה שלו. אחרי שהסתיימה השיחה נזכרתי בעוד שאלה שרציתי לשאול וסימסתי לו אותה, הוא ענה, והוסיף: "רק כששאלת את השאלות פתאום הבנתי מה אני עובר כאן. תודה."

איפה תפסנו אותך? "אנחנו עכשיו בכרם בדלתון, עושים בציר ידני של פינו נואר ליין אשכולות שלמים."

בציר 2021 יקבי ברקן. Hadar Epstein,
בציר בכרמי ברקן. נמצאים בכל רחבי הארץ/Hadar Epstein

מה הביא אותך להיות אגרונום?

"אני בא מעוטף עזה, הייתי במקור איש השקיה וגד"ש, והלכתי ללמוד בפקולטה לחקלאות. במסגרת הלימודים, בתור עבודת קיץ, הלכתי לדגום ענבים בכרם של ברקן והתיידדתי שם עם כמה חבר'ה. בבציר השני עבדתי בפיקוח מזיקים בכרמים של ברקן, ונשארתי בקשר עם עדו לוינסון, היינן. ואז צצה הזדמנות להשתלב בעבודה ביקב. מהיקב נתנו לי מלגה ללימוד התואר השני של לימודי יין, ותוך כדי כך השתלבתי בעבודה בברקן עם עדו."

"עבדתי שנה בתור יינן ביקב, אבל מה שבאמת רציתי היה לגדל יין, להיות אגרונום יין, וברגע שהתפנתה משרה בצפון חטפתי אותה בשתי ידיים, זו משרה שאסור לפספס. ועברתי עם המשפחה לגור בצפון. יש לנו הרבה כרמים בצפון בגליל העליון, באזור דלתון, עלמה, דישון, כרם בן זמרה. ובקרוב, אני מקווה, יהיה לנו כרם שיניב גם בדובב. אנחנו חוזרים להר ואני צופה שם ענבים מעולים."

איך אתה רואה את התפקיד שלך ביקב?

"אני חושב שאנחנו, המחלקה החקלאית, ספקי חומר הגלם העיקרי של היקב. אני תמיד אומר שיין טוב אפשר להוציא מענבים טובים, יין מצוין מענבים מצוינים, אבל אי אפשר להוציא יין טוב מענבים לא טובים, ולכן אני רואה אותנו כחוליית מפתח ביקב. יש לנו אגרונומים מצוינים כבר שנים רבות, יאיר היאט ואליעד נבון. אנחנו צוות מאוד חזק, גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה חברית וקואופרטיבית."

מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?

"דבר ראשון בבוקר אני עושה סיבוב בכרמים, בודק איך אנחנו מתקדמים, גם בזמירות וגם בטיפולים נוספים בהמשך העונה. מתחילים עם עשביה בתחילת העונה, שזה קריטי. אנחנו בפרויקט של טיפוח עשבים בכרם, גם כדי ליצור יותר מורכבות ביין וגם מבחינת שימור הקרקע, שזה הכי חשוב. מנסים לשמור על האדמות, כי כל פיסה חשובה. יש כרמים שלא מרססים בהם בכלל את העשבייה. אנחנו מנסים לשמור על הקרקע ועל המשאבים שלנו, אני רואה בזה ערך חשוב מאוד באיכות היין. אנחנו מטפחים את הגפנים ומשתדלים לגדל את הענבים כמה שיותר מוצלים ופחות חשופים לשמש. זה גם הסגנון של עדו ועל פי זה כולנו מובלים."

היכן נמצאים הכרמים של היקב?

"כרמי ברקן נמצאים ברוב חלקי הארץ, ממצפה רמון ועד לחלק הצפוני של הגליל העליון. ולכל חלק ואזור יש את הייחוד שלו."

בציר 2021 יקבי ברקן. Hadar Epstein,
המחלקה החקלאית: ספקי חומר הגלם העיקרי של היקב/Hadar Epstein

מה מאפיין את בציר 2021 עד כה?

"אני רואה השנה ירידה קלה ביבול. ההבשלה יותר מהירה. זה מתקשר אחד לשני. עד כה אני אוהב את הבציר הזה. חוץ מגל החום האחרון הבציר נהדר. מה שהצלחנו לבצור עד גל החום היה ממש מדהים, ולמה שנבצר אחרי יהיה כנראה אופי שונה. אבל רק לאחר הבציר נוכל להגיד באמת איך הבציר הזה היה. עד עכשיו, חוץ מהירידה ביבול שתשפיע מעט על הכורמים ועל הכמות, הבציר נראה רגיל למדי."

מה בנוגע לזנים חדשים?

"אצלי אין כרגע זנים חדשים. אני רואה ביקוש גדול בארץ לזנים פחות קונבנציונליים כמו, רוסאן, שנין בלאן, ויונייה, ביחוד זנים לבנים. אני שמח שהקהל והיקבים נפתחים למגמה הזו. מצד שני הביקוש לזנים הקונבנציונליים עדיין גדול ואת זה תמיד היה לנו."

מה האזור הכי אהוב עליך?

"אני מאוד אוהב את האזור של דלתון. יש לנו פה כמה כרמים וכל אחד מהם מתנהג אחרת לגמרי. כל כרם שונה מאתגר מצד אחד ומרתק מצד שני. יש לנו אפילו כרם שבתוכו חלקות שונות שכל אחת מהן מתנהגת אחרת לגמרי. האתגר הוא לנסות וליצור אחידות ביניהם, ולהגיע לרמות אחידות. זה מדהים. על ידי פעולות פשוטות אפשר להגיע לזה, עם משחק שונה בכל מקום. ואני נהנה מזה מאוד."

עוד בוואלה!

טעימת יין: יקב סגל וברקן

לכתבה המלאה

מה הזן הכי אהוב עליך?

"כל זן מתנהג אחרת. אני אישית אוהב לשתות יינות לבנים, יותר מתאים לי פה באזור. יש לי כרם ספציפי שאני מתחבר אליו, כרם שרדונה בדלתון, שמגדלים אותו שמוט ומנסים ליצור ג'ונגל כדי שלא תהיה שמש ישירה על הגרגרים. אני מאוד מתחבר לכרם הזה. כשאני קצת לחוץ אני הולך לשם. יש שם הרבה צל, אני יושב מתחת לאיזה עץ ונרגע. וזה גם זן שמתנהג יפה."

מה אתה מאחל לעצמך להמשך הבציר?

"אני מאחל לעצמי שנוציא ענבים ברמת איכות מאוד טובה, שכל הצדדים יהיו מרוצים, גם ביקב, גם הכורמים, גם החקלאים וגם נהגי המשאיות. ושכולם יהיו בריאים ולא ייכנסו לבידודים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully