וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באר של יין

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 8.5.2022 / 19:13

היין החדש בסדרת BETA של יקבי ברקן, נעשה מזן ענבים שגדל בארץ לפני מאות או אלפי שנים. MW עידו לוינסון סיפר לנו איך הוא עשה את היין ומה הוא מדמיין כשהוא חושב עליו

סדרת BETA, של יקבי ברקן, מיוצרת כעשור, נמכרת במסעדות בלבד ומעוררת לא מעט עניין בקרב חובבי יין וקולינריה. מאחורי התוויות שלה אפשר למצוא בדרך כלל יינות מפתיעים, שחלקם נעשה מזנים אנדמיים, זני ענבים שמקורם בישראל. לאחרונה הושק יין חדש בסדרה שנעשה מענבי זן עתיק ועלום בשם: 'באר לבן'. שוחחתי עם היינן הראשי של יקבי ברקן עידו לוינסון על הסדרה, על היין החדש ועל הפתעות עתידיות. ואז טעמתי את היין והופתעתי

עידו לוינסון ויובל בן נריה. ליאור גולסאד,
עידו לוינסון ושף יובל בן נריה/ליאור גולסאד

מגרש המשחקים של היינן

"סדרת בטא מתפתחת במגרש המשחקים שלי, בתוך יקב גדול שמאפשר לי להגשים רצונות אישיים ולייצר דברים שונים ומיוחדים. כמו סדרות קטנות של יינות יותר חדים ומינרליים שמתאימים ביחוד לאוכל" אומר לוינסון. "בסדרה הזו כל הזמן יש הפתעות, היא משתנה והזנים בה משתנים. כל זה כחלק ממחקר שאני והייננים שלי עושים כל שנה. יש בה עוגנים, כמו ריזלינג וארגמן שחוזרים על עצמם, בצד הרבה שינויים וחידושים. סדרת בוטיק ביקב גדול".

"עם זנים אנדמיים אני מתעסק כבר עשר שנים. אני חושב שזו זכות וגם חובה שלנו לבדוק מה היה פה לפני אלפי שנים, מה ייצרו פה. בעבר כבר השתמשנו בענבים אנדמיים: מראווי, ג'נדאלי וחמדאני. הזנים האלה דומים קצת לענבי מאכל ולכן לא לגמרי היה ברור לכולם, אם שימשו בעבר לייצור יינות או רק כענבי מאכל. מאידך, הם מזכירים את הזנים מוסקט, זינפנדל ונביולו, שלהם אשכולות גדולים וגרגרים גדולים והם לגמרי ענבי יין. כנראה שבעבר, בגלל שהענבים היו גדולים, היה שווה גם לאכול אותם, אבל הם עדיין שימשו גם כענבי יין. יכול להיות שזנים אלה לא נכחדו לחלוטין בתקופת הממלוכים והעותומניים, בה אסרו לייצר יינות, כי הם התאימו גם למאכל. הזן החדש שונה לחלוטין, האשכולות והגרגרים קטנים, ולגמרי ברור שאלה ענבי יין".

עוד בוואלה!

באנו להרים: יינות שעושים שמח

לכתבה המלאה
בציר 2021. יקב ברקן. Hadar Epstein,
בציר 2021. יקב ברקן/Hadar Epstein

לא דומה לאף אחת אחרת

לפני כעשור, היה לוינסון חלק מקבוצת ייננים ישראלי שמטרתה הייתה גילוי של זני ענבים מקומיים נדירים ולא מוכרים. החיפוש התבצע בכל מקום אפשרי בו היה סיכוי למצוא זני ענבים ייחודיים. כאשר הגיעו החוקרים לאזור יבנה-ים, הנמל העתיק, ממנו הובילו בעת העתיקה יינות מארץ ישראל אל ארצות אירופה, סופר להם על גפן עתיקה שגדלה ליד באר מים נטושה בקיבוץ פלמחים. דגימות שנלקחו מאותה גפן נשלחו לבדיקות גנטיות כדי לחפש דמיון לזני ענבים מוכרים וידועים, וכשהשוו את תוצאות הבדיקות, למאגר הגדול בעולם שמרכז מאפייני DNA של גפנים, נדהמו החוקרים לגלות שהגפן החדשה אינה דומה מבחינה גנטית לשום גפן אחרת.

כך התגלה זן ענבים 'חדש', שהוא למעשה זן ישן ולא מוכר, שגדל בישראל לפני מאות או אלפי שנים וממנו השתמרה גפן בודדת. הוא נקרא 'באר לבן' על שם אותה באר שלידה התגלה. החוקרים טוענים כי הגפן היא ככל הנראה צאצאית עכשווית של זן שהיה נפוץ מאוד באזור לפני זמן רב. בתקופת הרומאים או מימי מלכות דוד, הגיל המדויק לא ידוע.

חוף פלמחים. איל שפירא, איל שפירא
חוף פלמחים/איל שפירא, איל שפירא

"בשורה מרגשת בתחום היין הישראלי"

"כשאני חושב על 'באר לבן' אני מדמיין את תושבי הארץ ששתו את אותו היין לפני מאות שנים ומתרגש מהמחשבה על הקשר לעבר ולארץ שלנו דרך היין הזה" אומר עידו. "זה כבוד גדול עבורי ועבור 'יקב ברקן' ובשורה מרגשת בתחום היין הישראלי, שתקדם את היקב ברמה העולמית".

מהיין ייצרו חמש חביות בלבד - 2304 בקבוקים. השף יובל בן נריה, ששמע על הזן החדש, הבין שיש פה חומר גלם מקומי נדיר ומיד ידע שירצה אותו בתפריט מסעדת 'a' המקום היחיד בינתיים שבו תוכלו למצוא את היין.

ברקן, בטא, באר לבן. יח"צ,
ברקן, בטא, באר לבן/יח"צ

ברקן BETA 'באר לבן' 2021

יין לבן יבש, חד ומינרלי, ניחוחות פרחים ופירות קיץ, אפרסק ומשמש עם טיפה עץ קלוי המוסיף עומק. גוף בינוני ומרקם חלק ונעים בפה וסיומת פירותית ארוכה ומתמשכת. יופי של יין. ויופי של סיפור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully