וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכבוד שבועות: 10 עובדות על חיטה

8.6.2016 / 8:02

ממש בתקופה זו נקצרת החיטה בשדות הזהובים ברחבי הארץ וזה הזמן להדר את הגרעין, שאף על פי שממנו מופקים מרבית מוצרי המזון שאנו אוכלים, צורתו השלמה בריאה הרבה יותר ויכולה להשתלב באינספור מנות

בבושקה הפקות

1

החיטה היא הדגן הנפוץ בעולם לאחר תירס ואורז. במערב מדובר בדגן המוביל, בעיקר כשמדובר בצורה הטחונה לקמח.
משמשת גם כחומר גלם חשוב בתעשיית המזון - להכנת מוצרי מזון שונים כגון לחמים, בורגול, קוסקוס, פסטה וחטיפים שונים. קיימים כ-20 זני חיטה, בינהם דורום (לפסטה), כוסמין, קמוט ועוד.

2

מכינים מגרגרי חיטה חמין, ממולאים, פילאף, סלטים ותבשילים שונים.

3.

למה זה גם בריא? כי הנבט מכיל כמעט את כל השומן של החיטה ועשיר במינרלים. באנדוספרם (הרקמה העוטפת את עובר הזרע של הצמח) נמצא עמילן וחלבון, הגורמים להיווצרות גלוטן (חלבון חיטה). בקליפה (סובין) נמצאים מרבית המינרלים והתאית וגם הוא עשיר בחלבון. בנוסף לחלבון, עמילן ותאית מכילה החיטה ויטמינים מקבוצה B וויטמין E . החיטה אסורה לחולי צליאק.

קציר חיטים בשדות ניר עם לקראת שבועות. ראובן קסטרו
קציר חיטים בדרום הארץ/ראובן קסטרו

4

משרים את גרגירי החיטה ללילה לפני הבישול. זה חשוב במיוחד אם מתכננים להוסיף את החיטה לתבשיל יחד עם מרכיבים נוספים כמו בחמין או קדרה אחרת. אם מבשלים את החיטה בנפרד, זו לא חובה.

5

מנביטים את גרגרי החיטה כדי להשביח אותה מבחינה תזונתית.

6

מבשלים את גרגרי החיטה בשפע מים רותחים כמו פסטה, אפשר גם ללא השרייה מוקדמת. לחילופין מכינים בשיטת הפילאף: מטגנים במעט שומן, מוסיפים 21/2 כוסות נוזל רותח לכל כוס חיטה.

עוד באותו נושא

שדות חיטה לנצח: פריקי שואו

לכתבה המלאה

7

חיטה ירוקה/ פריקי המכונה גם פריקה היא למעשה חיטה שנקצרה טרום הבשלתה ועברה תהליך של ייבוש וקלייה על אש גלויה. תהליך זה נותן לה את טעמה המעושן הייחודי.

הכנת פריקי. נמרוד סונדרס
הכנת פריקי/נמרוד סונדרס

8

כוסמין הוא זן של חיטה עתיקה בת אלפי שנים. מכונה "חיטת בראשית" או "אם החיטה" ובאיטלקית Farro . שרידיה הקדומים ביותר התגלו באזורנו. הגידול נדד ברחבי העולם לכל מקום שבו הגיעה האימפריה הרומאית, אך מכיוון שהיה קשה לגדל אותה, פותחו זנים חדשים של חיטה והיא נשארה פופולארית בעיקר באיטליה.

9

חיטת קמוט גם הוא זן חיטה עתיק, המכונה גם "החיטה של הנביא" והיא בעלת טעם אגוזי עשיר. יש הטוענים שהגרגרים נמצאו לראשונה בקברים מצריים עתיקים וככל הנראה מקורו של הזן באגן הפורה של המזרח התיכון. חיטת הקמוט לא השתנתה מבחינה גנטית מאז העת העתיקה, ולכן נחשבת לבריאה יותר מהחיטה המודרנית – היא מכיל אחוז גבוה מאוד של חלבון וריכוז מינרלים מרשים בעיקר של סלניום, אבץ ומגנזיום.

10

אלכוהול. בגרגרי חיטה שעברו הלתתה משתמשים לבישול בירה, ממש כמו שמשתמשים בשעורה.

למתכונים עם חיטה:
ריזוטו חיטה
סלט פריקי
עוף במילוי חיטה

  • עוד באותו נושא:
  • חיטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully