וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בירה: טיול יין בפראג

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 21.10.2024 / 11:31

כל שתיין שחוזר מפראג, מספר על בירה, אבסנת ובחרובקה. אבל קובי קלייטמן הוא לא כל שתיין. את הביקור שלו בבירת צ'כיה הוא הקדיש ליין ומתברר שגם לכם כדאי לעשות את זה. כל ההמלצות בפנים

שוק חג המולד פראג. ShutterStock
פראג. עיר רוויית יין/ShutterStock

טיסה. איזו מילה רומנטית, מילה של פעם. גם המילה 'לחזור' רומנטית יותר אפילו מהסרט ההוא של אלמודובר. במציאות שמשתנה בקצב שקשה לעקוב אחריו, גם הרגלי הטיסה שלנו הישראלים השתנו ללא הכר, בעיקר בלית ברירה ולאור ביטולי הטיסות חדשות לבקרים.

ובכל זאת, חלקינו מצליחים לטוס לחו"ל ויותר מכך אף לחזור, לא שזו השאיפה העיקרית בימים אלו כיוון שנראה כי הדשא של השכן באמת ירוק יותר, הרבה יותר.

גם אני הספקתי לטוס לביקור קצר בפראג, בירת הרפובליקה הצ'כית וכהרגלי בקודש, חיפשתי מקורות להרטיב את הגרון. צ'כיה ידועה מאוד בבירה שלה שהיא נפלאה, ובאלכוהול, בחרובקה למשל, אבל למרבה הצער ידועה הרבה פחות אם בכלל ביינות שמיוצרים בה.

צ'כיה היא מדינה רוויית יין ויין טוב מאוד, זול יחסית ולא ממש מפורסם מחוצה לה. למען האמת המקומות אולי הרומנטיים ביותר בפראג הם היקבים הצופים על העיר. מצאתי שפראג מוקפת יקבים שפתוחים באופן מתמיה רק בימי שישי לביקורים, שני ברי יין משגעים. האחד עם מכונות למזיגה אישית והשני עם סומלייה נהדר וגם חנות יין ובה מוכרות עתירות ידע.

כיכר ואצלב פראג. ShutterStock
כיכר ואצלב, פארג/ShutterStock

בעיקר יינות לבנים

בצ'כיה שני איזורי יין מרכזיים: Moravia ותת האזור שלו Mikulovska ו- Bohemia ותת האיזור שלו Melnik. מורביה היא האיזור העיקרי ובו גדלים 96% מכרמי המדינה.

גם צ'כיה, כמו מדינות רבות שהיו שייכות לגוש הסובייטי טרם נפילת חומת ברלין, ושאחר כך התפרקה למדינות שהרכיבו אותה, למי שזוכר את התקופה בה הייתה צ'כוסלובקיה, שיקמה ומשקמת את תעשיית היין שלה.

לשמחתי גיליתי שמרבית היינות הצ'כים הם לבנים (כשני שליש) החל מיבשים וכלה במתוקים. הזנים חלקם מוכרים בשמות דומים ממדינות המקיפות את צ'כיה וחלקם לא. כך למשל זנים כמו ריזלינג שכאן כותבים אותו Ryzlink או ריזלינג פחות מוכר (לי לפחות) Ryzlink vlašský. גרונר ולטלינר, זן שמוכר כבעל שורשים אוסטריים מופיע בצ'כיה כ- Veltlínske zelene.

יש נוספים כמו מולר טורגאו וגם את הזן שהתאהבתי בו כמעט מיידית Pálava. זהו זן שפותח במורביה בשנת 1953 כהכלאה של גוורצטרמינר ומולר טורגאו והוא נפוץ רק בצ'כיה ככל הידוע לי ובסלובקיה בכמויות זעירות.

בתחום היינות האדומים ניתן לפגוש בזני קברנה מורביה שהוא הכלאה של קברנה פרנק וצוויגלט, Frankovka (למי שמכיר את הבלאופרנקיש הגרמני) ואפילו פינו נואר, בשמו כאן Rulandské modré שפחות עשה לי את זה.

עוד בוואלה

לא מתחנפים ברובם: המבוקבקים החדשים של ספייסהאוס

לכתבה המלאה
U Hrocha, פראג. עודד ויס, מערכת וואלה
הבירה נפלאה. מתברר שגם היין/מערכת וואלה, עודד ויס

פראג, כרמים סביב לה

יש מה לטעום בצ'כיה. הרבה יין, הרבה זנים מקומיים, הרבה סגנונות והרבה נהירה של האוכלוסייה הצעירה של המדינה לכיוון היינות המקומיים בשאיפה לייצר תרבות מקומית פורה ובעלת גאווה גם כשהיא מיוצאת.

לישראל לא מגיעים לצערי יינות מצ'כיה, אבל אם אתם סקרנים כמוני ורוצים ללמוד עוד ועוד על תרבות מקומית, אל תשכחו כי במקביל לכך שפראג מהממת ביופייה וזולה לנו הישראלים (עדיין), שיש בה יין והרבה.

מספיק עם תעמדו על אחד הגשרים בעיר ותרימו את העיניים אל הגבעות הנישאות סביבה (מרחק 15 דק' באוטובוס ממרכז העיר) ותגלו שיש סביבה כרמים רבים.

פראג Winelist sro. עמי הוכנר, מערכת וואלה
השקעה מטורפת/מערכת וואלה, עמי הוכנר

בר יין: WineList S.R.O

בר סופר מודרני, עיצוב עץ נקי, קצת אוכל, ממש בקטנה והרבה מאוד יין עם שפע של ידע. מה שמייחד את המקום הוא מכונות המזיגה. מגיעים, מטעינים כרטיס בכמה כסף שרוצים, מקבלים גביע יין והולכים לטייל בעולם של יין מצ'כיה, דרך איטליה, צרפת , ספרד ועוד.

התשלום על המזיגה משתנה לפי סוג היין ולפי כמות היין הנמזגת (שלוש רמות מזיגה - טעימה, חצי כוס וכוס). הקומה הראשונה מוקדשת לשמונה יינות צ'כים למזיגה (לבנים ואדומים) וכן ליינות מבעבעים מקומיים נפלאים שאותם מזגו לנו בנות הצוות.

חוויה נהדרת אם כי כל היינות מאיזור מורביה. למה? כי זה מה שהבעלים אוהבים. הבעלים השקיעו המון כסף במקום הזה וזה ניכר מאוד כשמתחילים לרדת לעבר המרתף במדרגות ושם מתגלים חדרים נוספים עם מכונות מזיגה.

אז מה היה לנו? שירות נפלא, ידע ממוקד ונהדר על כל יין ויין, עיצוב מקורי למרות שמבחוץ המקום נראה פשוט, השקעה מטורפת שנעשתה על ידי זוג חובבי יין מושבעים ובעיקר מקום שכיף לשבת בו.

איפה: Křižíkova 28, 186 00 Praha 8-Karlín, Czechia

פראג Winelist sro. עמי הוכנר, מערכת וואלה
מקום שכיף לשבת בו/מערכת וואלה, עמי הוכנר

בר יין: Na břehu Rhôny

שם המקום מטעה מעט היות ותרגומו הוא "על גדות נהר הרון". אבל הוא על גדות הולטאבה החוצה את פראג ואין בו דווקא יינות מעמק הרון שבצרפת אלא בליל של יינות בכמויות גדולות.

במקום יש גם הרבה יינות צ'כים שכדאי לטעום. שימו לב שההמלצה כאן היא לסניף ספציפי בו הייתי מתוך 10 סניפים שונים.

בר היין הזה, אליו הגעתי כמעט בטעות סביב השעה 21:00 נדמה היה כאילו הוא בכיכר קטנה בפריז. כיכר שקטה, מעט ערפילית, מנורות רחוב צהובות ואנשים שיושבים, אוכלים ושותים יין.

מגש השרקוטרי והגבינות במקום מעולה, והסומלייה הידען היה מוכן לתת לטעום מכל היינות שהיו פתוחים באותו הרגע בבר רק כדי שהלקוח יבחר את הבחירה הנכונה ביותר עבורו. טעמתי כאן יין לבן מעולה מהזן ריזלינג מאזור מורביה.

איפה:
Maltézské náměstí 4, 110 00 Praha 1

פראג Na Brehu. עמי הוכנר, מערכת וואלה
שרקוטרי מעולה וסומלייה ידען/מערכת וואלה, עמי הוכנר

חנות יין: Global Wines & Spirits

חנות שנמצאת ברחוב צדדי במרכז העיר בו כולם הולכים לעשות שופינג. מבחר גדול מאוד של יינות בינ"ל וצ'כים לרבות כהילים ועוד. יינות ישראלים לא מצאתי שם אבל שירות אדיב ומאוד מפורט ומקצועי מצאתי בהחלט לצד מחירי יין מקומי מצחיקים.

איפה:
Panská 891/5, 110 00 Nové Město, Czechia

פראג Atlan gerbovka. עמי הוכנר, מערכת וואלה
נוף לכרם/מערכת וואלה, עמי הוכנר

יקב: Altán Grébovka

זו לא המלצה ליקב כמו המלצה למרפסת עץ שמצויה לידו ובה אפשר לשבת, להשקיף על כרמים, נוף עירוני ולספוג שלווה לצד כוס של יין או קפה.

איפה:
Havlíčkovy sady 1369, 120 00 Praha 2-Vinohrady, Czechia

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully