וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הפסקנו לפחד והתחלנו לאהוב יין לבן

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 10.6.2024 / 11:30

לכבוד הקיץ שהגיע, אורית גרינבוים-לירון מבררת מדוע וכיצד התחלנו להעדיף יינות לבנים על אדומים. וממליצה על בקבוק אחד במחיר חסר תחרות

מגש פירות יבשים, גבינות ויין לבן. ShutterStock
המרענן הרשמי של הקיץ/ShutterStock

"אדום, לבן או רוזה?" ישאלו אתכם במסעדה, בר יין או בית קפה. עד לפני לא הרבה שנים אם חשקה נפשכם בכוס יין באותם מקומות, סביר להניח שהיו מגישים לכם משקה אדום, רווי אלכוהול וטאנינים. איך הפך היין הלבן לסופר סטאר ומה שתינו לפניו? ולפניו?

ב"מדריך היין של רוגוב ליינות ישראלים 2010" סקר מבקר היין המיתולוגי דניאל רוגוב את תעשיית היין המקומית. מעניין לחזור לאותו מדריך, כדי להבין עד כמה עולם היין הישראלי השתנה מאז ועד היום.

רוגוב סימן את 1985 כשנת המפנה. עד אז יוצרו בישראל בעיקר יינות לבנים חצי יבשים או מתוקים מהזנים: סמיון, אמרלד ריזלינג וקולומבר. באדומים היו אלה קריניאן, פטי ורדו וגרנאש מהם הפיקו בעיקר יינות קידוש פשוטים ומתוקים.

המפנה התרחש כאשר ניטעו כרמים מזני ענבים אצילים, בעיקר קברנה סוביניון ומרלו ברמת הגולן ובגליל העליון, ויקב רמת הגולן היה הראשון להוכיח, קודם כל לישראלים ולאחר מכן לעולם כולו שאפשר לייצר כאן יינות איכות ברמה בינלאומית.

טעמם והרגלי הצריכה של שותי היין בתחילת שנות ה 90 החלו להשתנות. הישראלים עברו בהדרגה מצריכת יינות לבנים חצי יבשים ומתוקים, בעיקר באירועים משפחתיים וחברתיים, לשתיית ליינות אדומים יבשים גדולים ועמוסים שהיו חלק מסמל סטטוס של מעמד ביניים רחב אופקים.

הצצה קצרה במדריך מגלה שרוב היינות אותם ביקר רוגוב בשנת 2010 היו יינות אדומים יבשים וכמעט כל היקבים המופיעים במדריך ייצרו לפחות יין אחד מקברנה סוביניון ומרלו.

מיליו בר יין. טליה לוין, מערכת וואלה
אדום, לבן או רוזה?/מערכת וואלה, טליה לוין

בינתיים, ברחבי העולם

לאורך שנות ה-80 וה-90 חל תהליך דומה גם בעולם, בעיקר בארה"ב, שם גדל באופן משמעותי ייצור יינות אדומים מזנים בינלאומיים. הסיבות לכך רבות, אך שני אירועים חשובים סימנו את השינוי.

הראשון היה הצלחתם של יינות נאפה בטעימה עיוורת ראש בראש מול יינות בורדו ובורגון שהתקיימה בשנת 1976 ומוכרת בשם Judgment of Paris.

בעלי היקבים ויצרני היין בנאפה קליפורניה קיבלו זריקת עידוד ממבקרי יין נחשבים וכשהם חמושים במנה גדושה של בטחון עצמי התרכזו בעשיית יינות אדומים "בסגנון" בורדו עם אינטרפרטציה אמריקאית (יותר אלכוהול, יותר עץ, יותר פרי בשל, יותר מהכול).

האירוע השני שהעלה את קרנו של היין האדום התרחש בשנת 1991, אז פורסם תחקיר בתוכנית הטלוויזיה הפופולארית 60 דקות ברשת CBS בשם "הפרדוקס הצרפתי", בו העלה הכתב מורלי סייפר תהיות לגבי בריאותם האיתנה של הצרפתים למרות אורח חיים נהנתני, נטול פעילות גופנית, רווי אלכוהול וצריכת מוצרי מזון עתירי שומן.

סייפר יחס את מצבם הפיזי הטוב של הצרפתים לעובדה שהם שותים יין אדום על בסיס יומי המכיל כמות גבוהה של תרכובות אורגניות נוגדות חמצון (פוליפנולים) המסייעות במניעת מחלות לב וכלי דם.

בעקבות שידור התחקיר קפצה צריכת היין האדום בארה"ב תוך זמן קצר בכ-40%. גם בעולם נפוצה הידיעה על איכותו הבריאותית של היין האדום והמספרים בצריכתו עלו בהתאם.

עוד בוואלה!

אולפן שבועות: גבינות, יין וכל מה שטעים

לכתבה המלאה
יקב הגפן, נאפה, קליפורניה. באדיבות היקב,
כרמים בנאפה, קליפורניה/באדיבות היקב

אדום out לבן in

כמו שבשנת 2010, כמעט כל יקב בישראל ייצר יין אדום מקברנה סוביניון ומרלו, נראה שבשנת 2024 כמעט כל יקב ישראלי מייצר יין לבן.

יקב ספרה בהובלתו של היינן דורון רב הון הכריז כבר בשנת 2012 שהוא מייצר רק יינות לבנים והיה הסנונית הראשונה שבישרה את בוא הטרנד: יינות אדומים Out יינות לבנים In.

גם איש הענבים חיים גן קלט בחושיו המחודדים את רוח התקופה ומקיים כל שנה מאז 2008 ועד היום את פסטיבל White במרינה בהרצליה, פסטיבל שכולו מוקדש לחגיגת יינות לבנים .

עליית היינות הלבנים מגובה במספרים: בישראל של שנת 2015 כ- 78% מענבי היין שנבצרו היו אדומים וכ- 22% לבנים. בעקבות נטיעות מאסיביות של זנים לבנים כבר ניכרות תוצאות ונכון לשנת 2023 נבצרו אצלנו כ- 67% ענבי יין אדומים וכ- 33% לבנים.

גם במכירות נרשמת מגמה דומה ועל פי דוח של משרד החקלאות ופיתוח הכפר כמות היין הלבן שנמכר ברשתות השיווק הוכפל רק בין השנים 2010 ל-2020.

גם בעולם חל שינוי בטעם הקהל. בעקבות המשבר הכלכלי בתחילת המילניום והמעבר לצריכת משקאות קלילים ורעננים עם פחות אלכוהול, יינות לבנים קלי גוף ובראשם יינות סוביניון בלאן, תופסים תאוצה וזוכים לעדנה.

על פי נתוני ה-OIV מתחילת האלף הנוכחי ועד היום חלה עלייה של כ- 10% בצריכת יינות לבנים, יינות רוזה עלו בכ-17% ויינות לבנים ירדו בכ-17%.

בעולם מתחמם, בסופו של יום קיץ חם אין ויכוח. יין לבן קר ומרענן עם חומצה גבוהה, פחות אלכוהול ופרי מתפרץ הוא הדבר שנרצה לשתות. כמו "הר חרמון לבן" של יקב רמת הגולן.

חנות יין בנווה צדק. טל גולדמן,
הלבן בעליה/טל גולדמן

יקב רמת הגולן, הר חרמון לבן 2023

בלנד של ענבים לבנים שמקורם ברמת הגולן. יין לבן שנועד לצריכה מידית וככזה הוא נטול מניירות ויומרות.

יין בעל צבע צבע צהבהב בהיר, באף עולות ארומות של אגס, אפרסק בשל ויסמין. בטעימה היין יבש עם חומצה בינונית, גוף קל ואותם פירות לבנים בשלים ופרחים.

יקב רמת הגולן, הר חרמון לבן. יח"צ,
יין טעים במחיר ללא תחרות/יח"צ

"הר חרמון לבן" מייצג לדעתי יינות לבנים פשוטים שהכי כיף לשתות בקיץ הישראלי הבלתי נגמר ויהיה מושלם לצד אבטיח קר וגבינה בולגרית. טעים וגם המחיר חסר תחרות. המחיר: 40 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully