וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופגניות אשל ביתיות ללא שמרים ב-10 דקות עבודה

בכמה צעדים פשוטים וזריזים, גם אתם תוכלו להשיג לעצמכם סופגניה ביתית הכי טובה שיש. יאיר פיינברג מגלה את הסודות של סופגניות בכלל וסופגניות אשל מהירות בפרט

לסופגניות יש דימוי של הכנה מסובכת, כאשר האחריות הישירה לכך נעוצה בטיגון שנושא דימוי בעייתי ומסובך. למעשה, אפשר להכין סופגניה ביתית ללא שמרים בקלות, בכמה צעדים.

סופגניות, לביבות וכל מה שביניהן: כל המתכונים הטובים לחנוכה

השף יאיר פיינברג התנדב להסביר איך מגיעים לסופגניה ביתית פשוטה ואולטימטיבית שכל אחד יכול להכין בכמה צעדים פשוטים.

סופגניות אשל ביתיות. נמרוד סונדרס
עם צורות הזויות ושפיצים לא מסודרים/נמרוד סונדרס

כל הסודות מאחורי השמן

כאשר בצק הסופגניות מוכן, הדבר הכי חשוב הוא לתת לשמן את הזמן להתחמם ולא להכניס אותן מיד לסיר. כיוון שמדובר כאן בלפחות ליטר שמן, יש לקחת בחשבון שזמן החימום שלו ארוך יותר מטיגונים שבהם משתמשים בכמויות קטנות יותר.

השמן שמשתמשים בו יכול להיות כל שמן, למעט שמן זית, המתאים פחות מבחינת טמפרטורה. אפשר להשתמש בשמן כמו קנולה או חמניות, ופיינברג ממליץ במיוחד על שמן סויה. זהו שמן יקר יותר משמנים אחרים אבל עמיד יותר לטיגון, ובעוד ששמן קנולה מחזיק מעמד כ-3 סיבובי טיגון, שמן הסויה מחזיק כ-6 פעמים.

חשוב להשתמש אך ורק בשמן נקי ולא משומש. אם רוצים להוסיף שמן לסיר, עושים את זה רק כשהסופגניות מחוצה לו, כי הטמפרטורה הקרה תהרוס את המרקם שלהן ותגרום להן לספוג שמן.

אפשר לטגן על אותו השמן מספר נאגלות אבל ברגע שיש עליו לכלוך וגושים שחורים בשום אופן לא מוסיפים לו שמן נוסף. כדאי להכניס לשקית, ולזרוק לפח. מי שנתקע עם כמות השמן האחרונה יכול לסנן את השמן ולהמשיך להשתמש בו אם כי מדובר באופציה פחות מומלצת. אם השמן נשרף צריך לזרוק אותו, ומיד.

seperator
גיף טיגון סופגניות בשמן עמוק. Giphy
שימו לב לטמפרטורה כדי שהסופגניות לא יספגו יותר מדי שמן/Giphy

הטמפרטורה המושלמת

לסופגניה המושלמת נדרש קודם כל שמן נקי בטמפרטורה האידיאלית (180 מעלות). אם השמן קר מדי, הבצק, שאמור לצוף, ישקע פנימה. מעבר לכך, לא יהיה כל רעש של ביעבוע שהוא חלק מכל תהליך טיגון.

בנוסף, שמן קר מדי יגרום לסופגניה לספוג יותר שמן, ושימוש בשמן בטמפרטורה הנכונה מונע ספיגת שמן מיותר. במקרה בו השמן בחום גבוה מדי הוא מעשן, כלומר שרוף. השיטה הטובה לאבחן אם השמן בטמפרטורה נכונה היא שברגע שנוצרות מעט בועות בתוך השמן ונראה שהוא מתחמם, זורקים כמות קטנטנה מהבלילה פנימה: הבצק אמור לצוף למעלה ולעשות רעש מבעבע ותוסס.

עוד בעיה שמאבחן פיינברג היא הנטייה להשאיר את האש הגבוהה ביותר גם אחרי שהשמן רתח. כשהשמן רותח במשך כמה דקות, רצוי להנמיך את האש לבינונית. אם נראה שהחום לא מספיק, מגבירים אותו שוב. אם במשך כל הטיגון האש תהיה גבוהה, רוב הסיכויים הם שהשמן יישרף.

עוד נקודה שיש להתייחס אליה היא פרופורציה נכונה בין גודל הלהבה וגודל הסיר. אם הסיר גדול ורחב ומטגנים בו כמות דו-ספרתית של סופגניות בבת אחת, נדרש יותר שמן, ויש לחממו זמן רב יותר ועל אש גבוהה יותר.

כשמטגנים הרבה סופגניות במכה, כל סופגניה שמוסיפים מורידה את הטמפרטורה של השמן. אם מכניסים לתוך סיר קטן 20 סופגניות, גם חומו של שמן רותח יצנח. בסיר קטן רצוי לטגן מעט סופגניות ולהקטין את האש מוקדם יותר מבסיר גדול עם ריבוי סופגניות.

מיד בסיום הטיגון מעבירים לנייר סופג להמשך תהליך הספיגה. מי שיוותר על השלב הזה יקבל סופגניה הרבה יותר שמנונית ונעימה פחות במרקמה.

כטיפ בריא מציע פיינברג לטגן בכל פעם כמות קטנה של סופגניות, כולן לאכילה מיידית. לא מכינים יותר ממה שאוכלים גם כדי לא להעמיס יותר מדי באכילה של סופגניות מטוגנות, וגם כדי ליהנות מטעמן הקראנצ'י.

סופגניות אשל ביתיות

מתכון מאת: יאיר פיינברג, מערכת וואלה אוכל

10 דקות עבודה,10 דקות סה"כ,קל להכנה,15 יחידות
סופגניות אשל ביתיות. נמרוד סונדרס
סופגניות אשל ביתיות

מצרכים למתכון

  • חומרים לכ-15 סופגניות:

    • 350גרםקמח תופח
    • 400גרםאשל (2 חבילות)
    • 2ביצים L
    • 2כפיותסוכר (אם אוהבים מתוק אפשר להוסיף את השלישית)
    • 1שקיתסוכר וניל /קורט סוכר וניל אמיתי/חצי כפית וניל גרגרים (מומלץ)
    • קורטמלח
    • קליפת לימון 0אפשר להחליף בקליפת תפוז או להיות יצירתיים ולהוסיף חצי כפית מי ורדים או מי זהר)
    • 1ליטרשמן קנולה /חמניות (עדיף שמן סויה)

אופן ההכנה

איך מכינים סופגניות אשל ביתיות?

  • 1
    לקערת מיקסר מכניסים תחילה את הקמח (מונע התעסקות) ומוסיפים את שאר החומרים.
    כל מה שצריך זה לערבב את החומרים/נמרוד סונדרס
  • 2
    במקביל, מחממים ליטר שמן בסיר.
  • 3
    לשים את התערובת במהירות בינונית. לאחר כחצי דקה, ומשנוצר בצק, עוצרים, מגרדים את הדפנות מבצק שנדבק ולשים בשנית כחצי דקה נוספת, עד שמתקבל בצק רך, חלק, ללא גושים. אפשר ללוש גם בידיים אם כי הבצק לא ייצא אחיד כמו בבלנדר. (למי שמעוניין לטגן מאוחר יותר, ניתן לאחסן את הבצק עד יום במקרר).
  • 4
    בודקים שהשמן רתח: שמים חתיכה מהבצק פנימה. אם היא צפה מיד ועולות הרבה בועות סימן שהוא בטמפרטורה הנכונה. אם היא צפה עם בועות ובלי רחשי טיגון מפצפצים, השמן צריך עוד להתחמם מעט.
  • 5
    לוקחים כפית גדושה של הבצק (לסופגניות גדולות אפשר להשתמש בכף) ומניחים בסיר. ככל שהפעולה תיעשה מהר יותר, הצורה של הסופגניה תהיה עגולה יותר. לאחר כשתי דקות, כשהבצק מזהיב יפה והסופגניה תופחת ומתעגלת, הופכים אותה. כשהביעבוע נעשה עז מורידים את האש לגובה בינוני כדי לא לשרוף את השמן. סופגניה מוכנה תהיה קלה יחסית כשמרימים אותה. סופגניה שהיא כבדה מסמנת שהתכולה שלה עוד רטובה ולא התייבשה, ושהיא צריכה עוד קצת זמן טיגון.
    שימו לב לטמפרטורה כדי שהסופגניות לא יספגו יותר מדי שמן/נמרוד סונדרס
  • 6
    חשוב להוציא את הסופגניה ישירות לנייר סופג לספיגת שיירי השמן. בוזקים אבקת סוכר ומגישים מיד.
    להוציא את הסופגניה ישירות לנייר סופג/נמרוד סונדרס
  • עוד הצעות לציפוי: תערובת של סוכר וקינמון, ריבה, אפשר להכין גלייז של 150 גרם אבקת סוכר וכף וחצי חלב. מקציפים אותם יחדיו עד שמתקבלת תערובת מתקתקה והסוכר נמס בתוך החלב. מצפים את הסופגניה.
  • לחילופין ניתן להכין גנאש שוקולד: 200 גרם שוקולד ו-200 גרם שמנת מתוקה, וממיסים יחד עד לתערובת אחידה, מצפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully