וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשישות: הלביבות של דוד המלך

עודכן לאחרונה: 25.12.2022 / 7:14

לכבוד נר אחרון של חנוכה, תוכלו להפתיע את בני המשפחה והאורחים בלביבות מתוקות עשויות קמח עדשים, לפי מתכון מקראי עתיק ולהרגיש כמו דוד המלך

אשישות - לביבות מקראיות. טובה דיקשטיין,
טעימות במיוחד. אשישות/טובה דיקשטיין

בין פנקייק ללביבות, האשישות היו למעשה חטיף אנרגיה בתקופת המקרא. שמן מגיע מהשורש א.ש.ש, ותפקידן היה לאושש את מי שאוכל אותן.

בשיר השירים מבקשת הנערה המאוהבת מחברותיה: "סַמְּכ֙וּנִי֙ בָּֽאֲשִׁישׁ֔וֹת רַפְּד֖וּנִי בַּתַּפּוּחִ֑ים כִּי־חוֹלַ֥ת אַהֲבָ֖ה אָֽנִי" (שיר השירים ב ה): גם דוד המלך חילק אשישות לתושבי ירושלים המותשים שרקדו כל היום בעת העלאת ארון ה' לעיר. (שמואל ב ו יט).

לכבוד נר אחרון של חנוכה משתפת אותנו החוקרת ד"ר טובה דיקשטיין במתכון העתיק והמיוחד הזה.

לפי דיקשטיין המתמחה בחקר המזון בתקופת התנ"ך, המתכון המלא נמצא בתלמוד הירושלמי, שם מסופר כי רבי יסא שחי בגליל בא לבקר את רבי יוסי שחי באשתמוע שביהודה. ורבי יוסי כיבד אותו במאכל שהיה לא מוכר בגליל: "...עדשים קלויים, טחונים, מגובלים בדבש ומטוגנים ואמר לו אלה הם האשישים שאמרו חכמים" (ירו', נדרים פו הי, כג עב).

"את האשישות היו מכינים מקמח עדשים מעורב בדבש ומטוגנות בשמן זית", מספרת דיקשטיין. "רק לאחר ששרפתי כמה מחבתות הבנתי שהמלה 'מגובל' בעבר פירושה להוסיף מים לאבקה חסרת צורה כמו קמח או טיט, ללוש וליצור לה גבול. הוספתי לתערובת מים וההתוצאה פנקייק עדשים טעים במיוחד".

אם תרצו לטעום ולשמוע על מתכונים מקראיים נוספים, תוכלו לעשות זאת ביום אסיף, שיתקיים באסיף, המרכז לתרבות אוכל בישראל, ב-29.12. היום כולו יוקדש לבחינת העבר, ההווה והעתיד של אוכל מקומי, וילווה בהרצאות וטעימות בנושא. פרטים והרשמה תוכלו למצוא כאן.

אשישות

מתכון מאת: ד, מערכת וואלה אוכל

אשישות - לביבות מקראיות. טובה דיקשטיין,
אשישות - לביבות מקראיות/טובה דיקשטיין

מצרכים למתכון

    • 1כוסקמח עדשים
    • ½1 כוסותמים או חלב
    • 2כפותקמח
    • ½כפיתמלח
    • 6כפותדבש או דבש ענבים
    • שמן זית עדין, לטיגון

אופן ההכנה

איך מכינים אשישות?

  • 1
    קולים מעט את קמח העדשים על מחבת יבשה.
  • 2
    מערבבים את הקמח שקילינו מעט יחד עם שאר החומרים (מלבד השמן) לבלילה שדומה לבלילת פנקייק, מעט נוזלית. אם היא סמיכה, מוסיפים עוד מים.
  • 3
    מחממים מעט שמן במחבת ויוצקים בעזרת כף לביבות ושטוחות. מטגנים על אש נמוכה. ברגע שמופיעות בועות - הופכים לצד השני. * שימו לב: הלביבות נשרפות מהר בגלל תכולת הדבש הגבוהה, צריך להשגיח שלא ישרפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully