וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצה ביתית פריכה וקלה להכנה

מתכון מאת: ציפי גוריון, מערכת וואלה!

פיצה. לירז אלה
פיצה

מצרכים למתכון

  • לבצק:
  • 500 גרם קמח לפיצה ופוקצ'ה
  • 250-280 סמ"ק מים
  • 8 גרם שמרים יבשים (או 16 ג' שמרים טריים)
  • 12 גרם מלח
  • 1 כפית שמן זית

אופן ההכנה

  • 1. רצוי לנפות את הקמח, ואם אין לכם סבלנות- כדאי להפעיל את המיקסר "על ריק" ולערבל רק את הקמח במשך דקה על-מנת לאוורר אותו. על הקמח להיות בטמפרטורת החדר. כעת, מוסיפים לקמח מלח ים דק, רגיל. את הקמח והמלח מערבלים במשך שתי דקות, כדי לאוורר את הקמח ולפזר בו את המלח בצורה אחידה.
  • 2. להוספת המים מתחילים עם 250 סמ"ק מים, אך ייתכן שיהיה צריך להוסיף עוד מים. המים, מהברז, צריכים להיות קרירים. ראשית מערבבים אותם עם השמרים ומפעילים את המערבל באיטיות תוך כדי שמוסיפים את המים ומעט שמן זית. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאתם רוצים את הפיצה שלכם כמה שיותר מהר ולכן משתמשים בכמות שמרים שמתאימה לתפיחה של שעתיים. אם יש לכם הרבה זמן ואתם רוצים להשקיע יותר בפיצה שלכם, אפשר לשים פחות שמרים ולתת לבצק לתפוח יותר זמן (למשל, 24 שעות). ככל שהתפיחה יותר ארוכה- ניתן לשים פחות שמרים.
  • 3. לשים במהירות נמוכה עד להיווצרות כדור. על הבצק להיות רך ואלסטי. במידה והוא רטוב מדי- מפזרים מעט קמח מעל הבצק ומערבלים עוד קצת. במידה והוא יבש מדי- עוצרים את פעולת המערבל, יוצרים גומות בבצק בעזרת קצות האצבעות ומפזרים בין הגומות כף אחת של מים, רק אז מפעילים שוב את המערבל. באופן כזה, המים חודרים לתוך הבצק. בכל מקרה כדאי להתחיל עם תוספת מועטה מאוד של קמח ושל מים.
  • 4. כשהבצק רך (אך לא דביק) ואלסטי- הוא מוכן. בשלב זה ממתינים חמש דקות, נותנים למערבל עוד 10 סיבובים איטיים וזהו. ניתן לסיים את הלישה באופן ידני: נישענים עם כל משקל הגוף על כריות הידיים ובעזרתן דוחפים את הבצק, מקפלים אותו לשניים וחוזרים על הפעולה. מוציאים את הבצק מהקערה, משמנים אותה בכף אחת של שמן זית, מחזירים את הבצק ומגלגלים אותו בשמן כך שיצופה מכל צדדיו. השימון מונע ממנו להתייבש ולהתחמצן בעת התפיחה. מניחים בקערה ל-10 דקות, מוציאים ויוצרים ממנו גליל.
  • 5. מעבירים את גליל הבצק למשטח מקומח. קימוח המשטח נעשה במטבחים מקצועיים על-ידי קמח מעט גס יותר. לצורך העניין ניתן להשיג קמח Ruvida, אף הוא מיובא על-ידי רסטרטו, אולם גם סולת תעשה את העבודה. את הגליל מחלקים לארבעה כדורים שווים בני כ-200 גרם (אפשר לחלק לשני כדורים ליצירת פיצה גדולה יותר או לחלק לכדורים קטנים יותר לפיצות קטנות, העיקר שהכדורים יהיו שווים בגודלם). כעת, חוזרים בזמן לאחור לשיעור מלאכת-יד: מגלגלים כל כדור לגליל, לוחצים עם כרית כף היד להוצאת האוויר, מגלגלים בין כפות הידיים, מסובבים את הכדור ומגלגלים מכל צדדיו. חשוב שלא יווצר חריץ בחלקו התחתון של הכדור, ואם נוצר- נאחה אותו בעזרת האצבעות. כך ממשיכים עם כל הכדורים, מניחים אותם על-גבי משטח מקומח ומכסים.
  • 6. בזמן שהבצק תופח, מחממים את התנור על החום הגבוה ביותר. אם יש ברשותכם אבן שמוט לפיצה, נמקם אותה בחלק האמצעי-תחתון של התנור (אם יש ארבעה חריצים לתבניות, האבן תיכנס לחריץ השני מלמטה). אופציה נוספת היא פשוט לקחת אריח קרמיקה חלק ולמקם אותו על-גבי תבנית, מאחר וגם קרמיקה סופחת חום באופן נפלא.
  • 7. משהבצק תפח, לוקחים כל כדור ומשטחים אותו. אם אתם לולייני-פיצה, השלב הזה לא יהווה בעיה עבורכם. במידה ולא, לא חייבים לנסות לנפנף בצק באוויר כאחוזי אמוק. על-גבי משטח חלק (שיש או נירוסטה, כדי שהבצק יוכל לנוע בקלילות) ומקומח (שוב, בקמח עבה מעט יותר) משטחים את הכדור עם קצות האצבעות לצורת עיגול. אוחזים בקצוות, מותחים ומסובבים על-גבי המשטח. האצבעות יכולות להישאר באותו מקום- את הבצק מסובבים עד לקבלת בצק שטוח ודקיק. מקפידים שהמרכז לא יהיה דקיק מדי והשוליים לא עבים מדי, אך השוליים יכולים להיות מעט עבים יותר מהמרכז. מעבירים את הבצק לפלטה עם מעט סולת או רובידה למניעת הידבקות.
  • הרוטב:
  • המלצת הפיציולו שלנו: עגבניות מרוסקות של Mutti שנקראות Polpa. תמצאו אותן בלא מעט מעדניות, אצל ירקנים מסויימים ובחנויות שדרכן גם אפשר להזמין (למשל מערוגות או המשק גבעת ח"ן). Mutti היא חברה איטלקית שפועלת רק חודש וחצי בשנה, עם קטיף העגבניות המשובחות ביותר, כך שהעגבניות מלאות בטעם בפני עצמן. אפשר להשתמש גם בעגבניות המקולפות השלמות שלהן, אך קחו בחשבון שכדי להגיע לטעם פוטנציאלי תצטרכו לסנן את העגבניות, להוציא מהן את הזרעים והמיצים ולרסק. ב-Polpa עשו את זה כבר עבורכם. מוסיפים קורט של סוכר ומלח וטועמים, המטרה היא רק להדגיש את טעמי העגבניה ולא להאפיל עליה. מורחים מעט מהרוטב- שלוש כפות רוטב יספיקו לחלוטין לכדור בצק, נפזר מהר (כדי שהרוטב לא ירטיב מדי את הבצק) ונשאיר שוליים של כסנטימטר אחד.
  • בתנור:
  • אם הבצק יוצא בעובי ביתי (ולא דק כמו בפיצריות) תוכלו להעביר את הבצק עם הרוטב לתנור ל-4-6 דקות, לסובב פעם אחת באמצע לפיזור חום אחיד, ולאפות עד שהתחתית הופכת מעט פריכה והחלק העליון מתחיל להזהיב. מפזרים כ-120 גרם מוצרלה מגוררת גס- לא מוצרלה טריה שנמכרת בכדורים, אלא זו שכבר הותכה, כמו זו שנמכרת בגלילים של "גד", ומכניסים לתנור לדקה נוספת עד שהיא נמסה ומבעבעת. אם הבצק שלכם דקיק, כמו בפיצריות, תוכלו לפזר את הגבינה עוד לפני כניסת הפיצה לתנור בפעם הראשונה.
  • הפיצה מוכנה כשהיא זהובה מלמעלה, שחומה מלמטה ומתרוממת בקלות. להוצאת והכנסת הפיצה לתנור אפשר לרכוש בחנויות לאביזרי מטבח מקצועיים (מיסטרל, למשל, השלבים 3, ת"א, http://www.mistral.co.il/) כף פיצה, מעין מרית-ענק, פלטת מתכת עם ידית או כף עץ שטוחה וגדולה שבעזרתה ניתן לעבור בשלום, בלי כוויות ובלי חשש לשלום הפיצה, את שלב הכניסה והיציאה מהתנור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully