וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפים בנוזלים

יעל דרור

17.10.2004 / 18:09

אנחנו צריכים לשתות לא רק כשאנחנו מרגישים צמאים. הדיאטנית יעל דרור מזכירה שרצוי לשתות 8-10 כוסות ביום וממליצה ללגום מים או סודה שלא נכללים בחישוב הקלורי

הרגלי השתייה שלנו הם אחד מדפוסי ההתנהגות המרכזיים שאנחנוו רוכשים במהלך ילדותנו בעקבות השפעה משפחתית, תרבותית וחברתית. לא פעם השתייה מהווה הווי חברתי או נוהג קבוע לציון מאורעות או חגיגות, אך השתייה היומיומית לוקה בחסר.

כשמדברים על ההנחיות לתזונה נכונה מתייחסים להמלצה לשתות 8-10 כוסות ביום. במצבים של דיאטה יש כאלה שנעזרים בשתייה מרובה כדי להרגיע את תחושת הרעב ולנסות לייצר תחושת שובע. אבל האם השתייה מרובה טובה לנו בכל מקרה?

חשיבות השתייה בזמן דיאטה

בשלבים הראשונים של הדיאטה מאבד גופנו כמות גדולה של נוזלים ולא שומן. בהמשך אמור הגוף לשרוף בעיקר שומן. אם נתייחס אל חומצות השומן כמחרוזות ארוכות המכילות מספר רב של חרוזים, אז כדי לשרוף שומן עלינו להפריד חרוז אחד אחרי השני. בכל פעם שאנו רוצים להפריד חרוז אחד מהשרשרת, עלינו להכניס מולקולה אחת של מים. במצב של מחסור בנוזלים בגוף, גם יעילות שריפת השומן תיפגע. כלומר, כדי לאפשר תהליך תקין של שריפת שומנים, יש לדאוג שהגוף יהיה במאזן נוזלים תקין.

תחושת צמא - בלבול עם רעב

תחושת הצמא איננה מדד טוב למאזן הנוזלים בגוף. אנשים רבים לא מזהים את תחושת הצמא בזמן. אחת הבעיות בזיהוי תחושת הצמא, היא שיש אנשים המפרשים אותו בטעות כרעב. במקרים כאלה הם אוכלים הרבה, אך מרגישים לא רגועים כי בעצם לא סיפקו לגוף את צרכיו האמיתיים. בזמן דיאטה ובייחוד כשחם בחוץ חשוב קודם כל לשתות ואז לבדוק אם הגוף צריך עוד משהו. בהרבה מקרים שתייה עם טעמים (גם דיאט) יכולה לפתור צורך באוכל או תחושת רעב לא מוסבר.

קלוריות בשתייה

רבים מאתנו לא מתייחסים אל השתייה כאל ספק קלורית ולא מחשיבים את השתייה בתפריט היומי. מי ששותה מים או סודה כמובן שלא צריך להוסיף אותה לחישוב הקלורי היומי, אך במרבית המשקאות האחרים (כולל הדיאט) צריך לקחת בחשבון את הערך הקלורי אם מרבים לצרוך אותם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

דוגמאות ותזכורת:

קפה הפוך - קפה המבוסס על חלב יכול להכיל כמות גדולה של קלוריות. חלב 3% מכיל 57 קלוריות ל- 100 מ"ל וחלב 1% מכיל 41 קלוריות ל- 100 מ"ל. מכאן שגם הכנת נס ביתי המבוסס על כמות יפה של חלב יכול להכיל כמות גדולה של קלוריות, אם אנו שותים הרבה קפה ביום. (ראה כתבה קודם על "סערה בכוס קפה קר")

משקאות קלים - משקה "קל" אינו משקה דיאטטי. מיץ פירות מכיל בממוצע 45 קלוריות ל- 100 מ"ל. כוס מיץ מכילה בממוצע 100 קלוריות. כמות זו גדולה יותר מהכמות הנמצאת בפרוסת לחם רגיל.
הערה- גם מיצים סחוטים טבעי שהכנתם בעצמכם, מכילים כמות דומה של קלוריות.

משקאות דיאט - המשקאות האלה אמנם מופחתים בקלוריות אך עדיין מכילים קלוריות בכמות ממוצעת של 8-16 קלוריות ל- 100 מ"ל. מכאן שכוס מיץ דיאט יכולה להכיל 32 קלוריות ואף יותר. כמות זו שוות ערך לכוס שתייה עם כפית וחצי סוכר. בקבוקי דיאט אישיים הנמכרים בנפח של 500 מ"ל יכולים להגיע בקלות ל- 75 קלוריות (שווה ערך לפרוסת לחם רגיל). אין הכוונה לומר כאן כי שתיית הדיאט עשירה בקלוריות אך חשוב שנשים לב לכמויות שאנו צורכים.

עצה שימושית:

אמצו לעצמכם מספר כללי בסיס בהקשר להרגלי השתייה:
- הרבו בשתייה - הקפידו על שתייה מרובה לאורך כל היום- 8-10 כוסות ביום.

- שתו מים או סודה – זו השתייה הכי מומלצת

- אל תחכו שתרגישו צמאים: הקפידו לשתות גם אם אין אתם מרגישים צמא.

- עזרו לעצמכם לזכור: מי שקשה לו להקפיד על שתייה מסודרת, יכול לנסות להרגיל את עצמו לשתות כוס בכל שעה או לשים בקבוק מול העיניים ולהחליט לסיים אותו עד שעה מסוימת.

* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully