וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פג תוקפם

יעל דרור

22.11.2004 / 10:51

כמו לכל מוצר מזון גם גם למים מינרלים יש תאריך תפוגה. הדיאטנית יעל דרור על כמות החיידקים הגבוהה יותר במים מינרלים מאשר במי ברז, על מים בטעמים ומים ממותגים

שתי אסכולות קיימות בעולם המים בישראל: אלה שלא שותים מים ישר מהברז ומסתמכים על חבורת המים המינרלים, לעומת אלה השותים ישירות מהברז ומתקשים להבין למה לבזבז כל כך הרבה כסף על מים. אכן, קיימות שתי גישות ולא כאן המקום לדון בטיב המים בישראל. הכוונה בכתבה הנוכחית היא להתמקד במים המינרלים ולהביא לידיעת הציבור כמה נקודות שלא כל כך ידועות לגבי המוצר והאופן הבטוח להשתמש בו

מים מינרלים - מה זה?

רבים באיתנו משתמשים במושג "מים מינרלים" ולא יודעים בעצם מה זה אומר ומה באמת ההבדל בין מים מהברז ומים ממעין בהרי הגליל או המדבר. האם המים המינרלים עוברים תהליכים כימיים או מקבלים תוספות למיניהן?

מים מינרלים מוגדרים כמים שלא הוסיפו להם שום מרכיב בתהליכי ה"ייצור", כלומר בשלבי האיסוף והאריזה והם גם לא עברו שום תהליך ניקוי כימי. מקור המינרלים שבמים אמור להיות מהמעיין ממנו אוספים אותם. המים יכולים לעבור תהליכי "ניקוי-סינון" מסוימים אך יש הגבלות רבות כדי לא לפגוע בטיב המים המקוריים. המים המינרלים מכילים בדרך כלל מינרלים כמו סידן, כלורידים, חנקות, מגנזיום, נתרן, גפרות, אשלגן ועוד. המינונים של המינרלים הנמצאים במים, ומצוינים על האריזה, נמוכים יחסית ומבחינה תזונתית תרומתם לתפריט היומי נמוכה. מי שסובל מבעיה כלייתית יכול להיעזר בטבלת המינרלים שעל האריזה על מנת לבחור מים דלים בנתרן או אשלגן- בהתאם להגבלותיו התזונתיות.

תאריך תפוגה

לכל המופתעים, מים הוא מוצר מזון וככזה, יש לו תאריך תפוגה. מרבית האנשים שקונים מים מינרלים לא מודעים לכך שהסטוקים שאנחנו שומרים במרתף או במזווה לא יכולים להחזיק שנים. המים שקנינו לקראת מלחת המפרץ הראשונה או/ו השנייה לא יכולים לחכות למלחמה הבאה, יש להם תאריך תפוגה ולא מומלץ ללגום אותם אחריו. שימו לב כי כשיש מבצעי הנחות בחנויות וברשתות לעיתים תאריכי התפוגה המוטבעים על הבקבוקים קרובים יחסית, ולכן לא כדאי להצטייד בכמויות גדולות.

חיידקים/בקטריות במים

גורם נוסף שחשוב לשים אליו לב הוא שהמים המינרלים לא עוברים חיטוי כימי ולכן עלולה להתפתח בהם תכולה גבוהה של חיידקים. כשאני אומרת חיידקים, אני לא מתכוונת לקונוטציה השלילית של המושג. המילה חיידקים/בקטריות מציינת התפתחות של צורות חיים מיקרוביאלית מסוימות בתוך המים. אם נשווה במעבדה את כמות החיידקים במים מינרלים לעומת מי ברז, כמות החיידקים במים מינרלים תהיה גבוהה יותר בשל העובדה שהמים המינרלים הם מים עומדים, השמורים בסביבה סגורה לאורך זמן רב, והתנאים האלה מאפשרים התפתחות חיידקים. מי הברז הם מים בתנועה המכילים כלור ולכן הסיכוי שיתפתחו בהם חיידקים קטן יותר כי המים זורמים והתנאים פחות אופטימליים.

אוכלוסיית החיידקים מתפתחת טוב יותר בתנאי חום או כשמשאירים את הבקבוק פתוח לאורך זמן ולא בתנאי קירור (זה נכון לגבי בקבוקים ומתקני הברים). מהסיבה הזאת חשוב להימנע מקניית בקבוקי מים העומדים מוצגים מחוץ לחנות כשהם חשופים לשמש שעות ארוכות או להימנע מלהשאיר את הבקבוקים זמן ארוך במכונית סגורה. חשוב להדגיש, שאין הכרח כי אוכלוסיית החיידקים שתתפתח תהיה דווקא מהסוג הפתוגני (הסוג האלים המסוכן לאדם), אלא רק לציין כי כמות החיידקים גבוהה יותר במים עומדים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

רק אחרי גיל שנה

מתי מומלץ להתחיל לצרוך מים מינרלים? האם המתקפה של חברות המים המינרלים על האם היולדת לרכוש מתקני מים עבור הרך הנולד אכן מוצדקת? חשוב לדעת שההנחיות לגבי שימוש במים עד גיל שנה מתייחסות למים רתוחים בלבד! גם את המים המינרלים יש להרתיח לפני השימוש עבור תינוקות עד גיל שנה. השימוש במים מינרלים ישירות מהבקבוק עבור הפורמולה של התינוק לא מומלצת (בשל החשש לאיכות המים ותכולת החיידקים בין החברות השונות) ואף מיותרת.

גיוונים - טעמים ובקבוקים

שוק המים המינרלים בארץ גדול מאד והביקוש אף עולה עם הזמן. בשל הביקוש הרב נכנסות לשוק חברות נוספות מהארץ ומחו"ל עם גימיקים וטריקים למשיכת הקהל. אחד התחומים באמצעותם מנסים למשוך את הקניין הוא צורת הבקבוקים: ארוכים, צרים, מעוגלים, גוונים תכולים ופקקים מיוחדים. גם תכולת המים משתנה וניתן לרכוש בקבוקים בנפח של 1/2 ליטר, 750 מ"ל, 1 ליטר, 1.5 ואף 2 ליטר. חלק מהמוצרים ממותגים כמוצר ספורטיבי עם פקק מיוחד ועיצוב דינמי ומנסים לפנות לפלח שוק ספיציפי ולהגדיל את המכירות.

לאחרונה נכנס שחקן חדש לזירה "מים בטעמים" - מים עם תמציות טעם המשווקות על ידי חברת "סן-בנדטו". ניתן למצוא טעמים של לימון ואפרסק, אך חשוב לשים לב כי המוצר מכיל גם מעט קלוריות (6 קלוריות ל- 100 מ"ל) והוא מזכיר את כמות הקלוריות במשקאות המיץ הדיאטטיים. עם זאת, השילוב של הטעמים מאפשר לאנשים שמתקשים לשתות מים, לצרוך כמויות גדולות יותר של נוזלים ולכן עבורם השילוב מצוין.

עצה שימושית

כשצורכים מים מינרלים כדי להקפיד על הדברים הבאים:
- בידקו מהו תאריך התפוגה בעת הקנייה.
- שימו לב לא לשמור בקבוקים לאורך זמן, חבל להצטייד בכמויות גדולות.
- אכסנו את הבקבוקים הסגורים במקום יבש וקריר.
- לאחר פתיחת הבקבוק הקפידו לשמור אותו בקירור ולסיים בקבוק 48 שעות לאחר הפתיחה.
- אל תקנו בקבוקים העומדים למכירה בשמש והימנעו מלהשאיר את הבקבוקים שקניתם זמן ממושך במכונית.
- אל תתנו לתינוקות מתחת לגיל שנה מים מינרלים שלא עברו הרתחה.
- אם אתם מתקשים לשתות מים, נסו את המים בטעמים. זיכרו ששתייה של מים מוגזים (סודה) שווה לשתייה של מים ואין בסודה קלוריות.
- נסו לשתות כמה שיותר מים במהלך היום (8-10 כוסות) – גם בחורף.

תיקון טעות:

בכתבה שבוע שעבר על הבמבה נפלה טעות לגבי הבמבה האדומה. מתברר שחברת "אסם" עברה לשימוש בצבעי מאכל המבוססים על רכיבים טבעיים ואין שום סיכון בריאותי עם צבע המאכל המעניק לחטיף הבמבה האדומה את צבעה.


* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully