חנה שאולוב. יוחנן גואטה,
חנה שאולוב/יוחנן גואטה

מרק עוף וקניידלך של חנה שאולוב

עודכן לאחרונה: 28.9.2022 / 21:45

חנה שאולוב רוצה שנה טובה, בריאה ומלאת אוכל משפחתי טעים, והיא יודעת מה הדרך הנכונה לשם

בואו נוציא את זה מהדרך כבר על ההתחלה, כדי שנהיה מרוכזים בדברים החשובים - חנה שאולוב מכינה קניידלך למשפחה שלה גם בראש השנה. זאת בקשה מיוחדת מהבנות, אבל לקרוא לה "בקשה" זה מנומס מדי. בואו נגדיר את זה כ"דרישה מחויכת". בואו גם נוסיף, על הדרך, שמדובר בפיצוח חגיגי לאוכל יהודי שהוכנס לנישה מאוד מסוימת, וטוב מאוד שהוא יוצא ממנה עכשיו.

"הקניידלעך הלכו איתנו לכל ארוחה", סיפרה, "פסח בלי קניידלעך הרי אי אפשר לעשות, ופתאום, לפני כמה שנים, הבנות שלי ביקשו ממני לעשות גם בערב ראש השנה. מאז זו מסורת שהשתרשה כבר".

לדבריה, "בבית בו גדלתי לא חיינו בסביבה של שפע, ובקניידלך הרכים והאווריריים האלו היה משהו שמילא את החסר. אמא הייתה מכינה אותם קודם כל בשביל להגיש מרק וביום למחרת, הקניידלך שלא הוגשו עם המרק היו הופכים לתוספת או קינוח.

"היא הייתה משחקת גם עם הטעם שלהם בהתאם. מתחילה מהבלילה הבסיסית, מבשלת את חלקה כמו שהיא ולחלק הנותר מוסיפה בצל מטוגן או צימוקים ולפעמים את שניהם. כתוספת, הקניידלך היו מוגשים עם צלי ומכוסים ברוטב שלו, וכקינוח היינו מפזרים עליהם סוכר ומגישים עם ריבה ושמנת חמוצה", הסבירה.

קניידלך של חנה שאולוב

מתכון מאת: חנה שאולוב, באדיבות Foodish, מערכת וואלה! אוכל

30 דקות עבודה,60 דקות סה"כ,קל להכנה,5 סועדים
מרק עוף וקניידלך של חנה שאולוב. יוחנן גואטה,
מרק עוף וקניידלך של חנה שאולוב/יוחנן גואטה

מצרכים למתכון

    • 2כוסותמים
    • ¾כוסשמן
    • 2כוסותקמח מצה
    • 4ביצים
    • מעטמלח ופלפל לתיבול

אופן ההכנה

איך מכינים קניידלך של חנה שאולוב?

  • 1
    מרתיחים מים, שמן, מלח ופלפל שחור. כשהמים רותחים מסירים מהאש ומוסיפים מיד ובבת אחת קמח מצה תוך כדי שמערבבים נמרצות בעזרת מטרפה. ממשיכים לערבב עד לקבלת עיסה חלקה
  • 2
    מצננים מעט את העיסה ומוסיפים ביצה, מערבבים בעזרת מטרפה לעיסה אחידה ומוסיפים ביצה נוספת, מערבבים שוב עד שהיא נטמעת, אחרי שמוסיפים את הביצה הרביעית ומערבבים אותה פנימה, צובטים את הבצק ובודקים - אם הוא יציב וגמיש, עוצרים ולא מוסיפים ביצה נוספת. אם הוא מעט יבש, מוסיפים את הביצה החמישית. מכסים את הסיר ומעבירים למקרר לחצי שעה
  • 3
    בינתיים, מביאים שפע מי מלח לרתיחה בנפרד סיר גדול ורחב
  • 4
    מוציאים את העיסה מהמקרר, יוצרים ממנה כדורים מעט גדולים יותר מכדור פינג פונג. מבשלים את הקניידלך במים הרותחים בכמה מחזורים (אם תשימו יותר מדי כדורים בסיר בבת-אחת, הם עלולים להידבק זה לזה) ומבשלים כ-7 דקות. מוצאים בעזרת כף מחוררת לקופסה רחבה ושומרים בצד עד ההגשה
"גדלתי עם סבא וסבתא באותה חצר, רחוב שכל הדורות גדלו בו ביחד בחצרות וברחובות, ותמיד הרגשת את בוא החג"

שאולוב מתייחסת לתקופה הזאת - חגי תשרי ותחילת השנה העברית - כאל חלק מהחוויה המשפחתית. "אין חג שאנחנו לא חוגגים, ואין חג שאין לו את הריחות המיוחדים שלו", הסבירה, "גדלתי עם סבא וסבתא באותה חצר, רחוב שכל הדורות גדלו בו ביחד בחצרות וברחובות, ותמיד הרגשת את בוא החג, האווירה החגיגית שמרימה משהו בלתי מוסבר לאוויר".

אמה של שאולוב השרישה בה את התחושות והמנהגים, וגם את האופטימיות והשמחה. "ראש השנה הוא אחר, בוודאי. כולם מרגישים את זה, בטח. כשאנחנו מאחלים שנה טובה, זה בעצם מבטא את הרצון שלנו לעוד שנה טובה, את היותנו אופטימיים. כל שנה והטוב שלה, האיחולים הם מכל הלב והבישולים הם מכל הלב, הנפש והשמחה, וזה 'נותן פוש' לתחילת השנה".

חנה שאולוב. יוחנן גואטה,
"ראש השנה הוא אחר". שאולוב/יוחנן גואטה
"כשאני עושה את העוגה שהיא עשתה אני רואה את האצבעות הקטנות שלה עובדות עם המיקסר"

ומה יש על השולחן שלה? "הארוחות אצלנו מסורתיות, ואנחנו מאוד אוהבים את זה. לא מוותרים על הגפילטע פיש ולא על המרק עוף, על הצלי ('הצלי החום של אמא', כהגדרתו במשפחה), תפוחי האדמה וכל מה שעושה את החג", תיארה.

"יש סלט של בית שכמעט לא מזכירים אותו ולא מדברים עליו - סלט דג מלוח, מטיאס או הרינג טחון, בצל ותפוח עץ וקצת לחם. כמעט כאילו אתה עומד לעשות קציצות. וזה סלט שלפעמים אני עושה אותו רק בשבילי. זה מאכל של בית, אוכל יהודי טהור", הוסיפה.

שאולוב מכינה את הבורשט ורואה "את אמא ואבא מערבבים את השמנת בתוך החמיצה ונהנים מזה כל כך. כשאני עושה את העוגה שהיא עשתה אני רואה את האצבעות הקטנות שלה עובדות עם המיקסר, וכשאני מכינה את המרק אני מדברת עם אמא שלי זכרונה לברכה. מלב ללב. לא שומעים אותי, אבל היא שומעת. אני יודעת שהיא שומעת".

מרק עוף מושלם של חנה שאולוב

מתכון מאת: חנה שאולוב, באדיבות Foodish, מערכת וואלה! אוכל

30 דקות עבודה,שלוש שעות סה"כ,קל להכנה,8 סועדים
מרק עוף של חנה שאולוב. יוחנן גואטה,
מרק עוף וקניידלך של חנה שאולוב/יוחנן גואטה

מצרכים למתכון

    • 1קולורבי
    • 1בצל קלוף, שלם
    • 3גזר קלופים
    • 1שורש סלרי קלוף, כולל העלים
    • 3גבעולי סלרי
    • 1קישוא
    • 100גרםדלעת
    • 3כרעי עוף
    • 1גרון הודו חתוך לחמישה מקטעים
    • 200גרםצוואר עגל או כתף או צלעות (העיקר שיהיה לא שמן מדי)
    • מעטחוויג' למרק (לא חובה)
    • 1כףמלח
    • מעטפלפל שחור גרוס

אופן ההכנה

איך מכינים מרק עוף מושלם של חנה שאולוב?

  • 1
    מניחים את כל החומרים בסיר גבוה ורחב, יוצקים מים לכיסוי ומביאים לרתיחה. מקפים את הקצף שנוצר על המרק, מנמיכים את הלהבה לבינונית־נמוכה, מכסים את הסיר וממשיכים לבשל ½2־3 שעות
  • 2
    מוציאים את נתחי הבשר והירקות מהמרק. שומרים את הנוזל בנפרד, שומרים את העוף, הגזר והקישוא להגשה בנפרד ונפטרים מיתר הירקות, גרון ההודו והבקר. מגישים עם קניידלך

הדיבורים מעוררי התיאבון על אוכל יהודי הם חלק אינטגרלי באישיות של שאולוב, אחת ממובילות פרויקט "Foodish", הזרוע הקולינרית החדשה של אנו, מוזיאון העם היהודי (בית התפוצות לשעבר).

המיזם יצא לדרך כדי לחבר בין הקהילות היהודיות ברחבי העולם דרך סיפורי האוכל היהודי, והלחמת Jewish ו-Food לכדי Foodish עשתה את כל היתר באופן טבעי.

מדובר, אם מנמיכים מעט את המילים הגבוהות, במיזם רב-פרצופים - אתר עשיר בסיפורים, מתכונים ותמונות, בית ממשי (גם אם משתנה במיקוד שלו) שיחבר בין בשלנים ושפים, סיורי אוכל, תערוכות, מסיבות, סדנאות ושיעורים וגם - נדמה לי שאני לא מהמר כאן בפראות - אוכל. הרבה-הרבה אוכל.

שאולוב מיישמת את המסלול הבין-דורי הזה בבית, במטבח ובשיחת הטלפון שבה היא מדברת בהתרגשות על מירב, מיכל ומיה, שלוש בנותיה "שמחממות לה את הלב". שתיים מהן אגב, אחראיות ל"האחיות שאולוב", עסק מרהיב ומוקפד לקינוחים מרהיבים ומוקפדים גם כן.

"מה שהן שאבו בבית רק הוסיף ליצירתיות שהן כבר נולדו איתה", התגאתה שאולוב והוסיפה ברכת ראש השנה של "כל אמא יהודיה" אמיתית - "בריאות לכל המשפחה ולכולנו במדינה הזאת. ברגע שיש בריאות, כל השאר מגיע, כולל שמחה ואושר ועליזות ותקווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully