בצק פריך. ShutterStock
בצק פריך/ShutterStock

מדריך לבצק פריך

הדרך הפשוטה והקלה להכנת בצק פריך עבור עוגיות, טארטים ומאפים מלוחים כולל טיפים ומתכון בסיסי לבצק פריך נפלא, שתמיד מצליח

בצק פריך הוא הבסיס לעוגיות מוצלחות, טארטים למיניהם ומאפים מלוחים. הכנתו לוקחת 10 דקות בלבד, אבל כדי שייצא לכם בצק פריך מוצלח באמת, רצוי להקפיד על כמה כללים בסיסיים - כמו טמפרטורה, חומרי הגלם ואופן העיבוד שלו. עקבו אחר הטיפים, בסופם מחכה לכם מתכון לבצק פריך שתמיד מצליח.

החמאה

אחד המרכיבים החשובים ביותר בבצק פריך הוא חמאה קרה. במידה ורוצים להשתמש בתחליף לא חלבי, יש להשתמש בתחליף מוצק. שמן לא יעבוד פה. שמן קוקוס יעבוד רק במרקם מוצק (כשהוא קר) ואז יש להשתמש ב-80 אחוז מכמות החמאה (125 גרם חמאה = 100 גרם שמן קוקוס מוצק).

הקמח

קמח ייעודי כמו קמח עוגיות יניב בצק פריך יותר, כיוון שכמות הגלוטן בו נמוכה, אבל קמח רגיל יעשה גם הוא עבודה מצויינת. למי שרוצה לשלב, ניתן להמיר חצי מכמות הקמח לקמח כוסמין מלא שעובד מצוין במתכונים לבצק פריך.

הסוכר

מומלץ להשתמש באבקת סוכר ולא בסוכר. כך הבצק יוצא עדין יותר וקל יותר לעבוד איתו.

*במידה ורוצים בצק פריך למאפים מלוחים, מורידים את הסוכר במתכון ומוסיפים מלח. חצי כפית מלח עבור 2 כוסות קמח (280 גרם).

עוגיות חמאה. ShutterStock
בצק פריך כבסיס מצויין לעוגיות/ShutterStock

ביצה או מים

מטרת הביצה או המים היא לאחד בין המרכיבים. שימוש בחלמון ייתן בצק פריך ועדין יותר בעוד ששימוש בביצה שלמה ייתן בצק יציב וקשה יותר. בצק על בסיס מים יהיה פחות עשיר.

עיבוד החומרים

אחד הסודות הכי חשובים בעבודה עם בצק פריך הוא הקור. על החמאה להיות קרה מאוד (יש מי שמקפיד לקרר גם את שאר חומרי הגלם). על מנת לא לחמם את החמאה בתהליך אין לעבד את הבצק זמן ממושך ויש כמה דרכים לעשות זאת בקלות:

1. מעבד מזון - מתחילים בעיבוד של החמאה, הסוכר והקמח בפולסים קצרים עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים את הביצה ומממשיכים לעבד רק עוד קצת, עד שהפירורים גדלים לגושים קטנים.

2. במערבל עם וו גיטרה - מעבדים במערבל עם וו גיטרה את הקמח, אבקת הסוכר והחמאה, עד שנוצרים פירורים אחידים כמו קוסקוס עבה. מוסיפים את החלמון ומעבדים רק עד לקבלת בצק אחיד.

3. בידיים - שמים בקערה את הקמח, אבקת הסוכר וקוביות החמאה הקרה וממוללים בין כפות הידיים עד שנוצרת תערובת פירורית. מוסיפים את הביצה וממשיכים לערבב עד שמתקבל בצק.

רידוד הבצק

עבור עוגיות: את הבצק שהתקבל מומלץ לעטוף בניילון נצמד, לשטח מעט ולהכניס למקרר לשעה לפני הרידוד. את הבצק הקר מומלץ לרדד בין שני ניירות אפיה. במידה ומרדדים על משטח עבודה מקומח, יש להשתמש במעט מאוד קמח.

עבור קלתית לפאי או קיש: משטחים את הבצק הפירורי שהתקבל, ישירות בתבנית האפייה. מכניסים את התבנית עם הבצק לחצי שעה למקפיא לפני האפיה. ניתן גם לאחד את הבצק, לעטוף בניילון נצמד ואחרי הקירור לרדד כמו בעוגיות, רק שבמקום לקרוץ צורות, מעבירים לתבנית מתאימה.

בצק פריך. ShutterStock
מומלץ לדקור את פני הקלתית במזלג על מנת למנוע התנפחות במהלך האפיה/ShutterStock

אפיה

לבצק פריך שמשמש כבסיס לפאי/ טארט/ קיש, מומלץ מאוד לעשות "אפיה עיוורת". הכוונה לאפייה של הבצק ללא המילוי. למה עיוורת? כי על מנת שהבצק הפריך לא יצנח משולי התבנית או יתנפח במהלך האפיה, מניחים מעליו נייר אפיה ומעליו משקולות אפיה כמו קטניות יבשות (חומוס/ שעועית וכו') , אופים אותו מכוסה 10-15 דקות ורק אז מוסיפים את המילוי הרצוי וממשיכים לאפות.

ויש מי שמוותר על משקולות האפייה ורק דוקר את פני הקלתית במזלג על מנת למנוע את התנפחות הבצק במהלך האפיה. במידה וויתרתם על משקולות האפיה, אל תדלגו על שלב הקפאת הבצק בתבנית (סעיף קודם), הוא יבטיח שהבצק לא יצנח באפיה.

מתכון לבצק פריך בסיסי

מתכון מאת: רונית אבידן-שיינפלד

בצק פריך. ShutterStock
בצק בסיסי נפלא לאינספור עוגות, מאפים ועוגיות

מצרכים למתכון

    • 125גרםחמאה קרה (או 100 גרם שמן קוקוס קר/ מרגרינה)
    • 280גרםקמח לבן (2 כוסות)
    • 100גרםאבקת סוכר (1 שקית או 3/4 כוס)
    • קורטמלח
    • 1חלמון
    • ¼כוסמים (לפי הצורך)

אופן ההכנה

איך מכינים מתכון לבצק פריך בסיסי?

  • 1
    חותכים את החמאה לקוביות.
  • 2
    במעבד מזון או במיקסר עם וו גיטרה מעבדים את החמאה עם הקמח, אבקת הסוכר ומעט מלח בפולסים קצרים עד לקבלת בצק פירורי כמו חול.
  • 3
    מוסיפים את החלמון ומעבדים קצרות רק עד שהבצק מתחיל להתגבש לכדורונים. את המים מוסיפים רק לפי הצורך.
  • 4
    מוציאים את הבצק מקערת מעבד המזון או המיקסר ומשתמשים לפי הצורך כבסיס לעוגות, טארטים או סתם לעוגיות עם צורות (הסבר על המשך שימוש לכל מטרה במדריך מעלה).
  • 5
    טיפ: ניתן להוסיף לבצק גרידת לימון או תמצית וניל. לבצק פריך למאפים מלוחים מורידים את כמות הסוכר ומוסיפים חצי כפית מלח. ניתן להחליף חצי מכמות הקמח הלבן לקמח כוסמין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully