וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שווה את ההשקעה: מבשלים עם חבושים

החבוש הוא פרי עם לא מעט דרישות מייגעות הכוללות תהליך ניקוי ובישול ארוך, אולם התוצאה - טעמים עמוקים של חמיצות ומתיקות מעודנים - הופכת את ההשקעה למשתלמת במיוחד

הוא אחד הפירות הקדומים ביותר בארצות אגן הים התיכון וקרוב רחוק של משפחת התפוחים והאגסים, אך מראהו הכעור למדי והשקעת הזמן הנדרשת להכנתו הופכים אותו לבן הדוד המנושל שבחבורה. אין ספק כשחושבים על הפירות המפוספסים בשטח, החבוש מככב איפשהו בראש הרשימה. חבל שכך, כי אחרי שמתגברים על העצלנות לעבוד עמו, ניתן להוציא ממנו טעמים מפתיעים.

חבושים. דן לב, על השולחן
חבושים (צילום: דן לב, על השולחן)/על השולחן, דן לב

עונתו של החבוש מתחילה עם בוא הסתיו ונמשכת עד לאחר חודש דצמבר. בתקופת החגים, בייחוד סביב ראש השנה ויום הכיפורים, נהוג להכין ממנו מנות מסורתיות בקרב יהדות ספרד. "בתרבות שאני גדלתי בה, אצל ההורים והסבים שלי, חבושים נחשבו לאחד הדברים המדהימים והם מסמלים שמחה וחג", מספר השף חיים טיבי מהמסעדות טיבי'ס ומצפה הימים שבצפון הארץ, "למרות זאת, יש לאנשים נטייה לא לרצות לעבוד קשה בשביל אוכל, וחבושים מצריכים עבודה ובישול ארוך".

בניגוד לפירות אחרים, את החבוש כמעט ולא אפשרי לאכול כשהוא טרי. זאת משום שהוא קשה בשלב זה, כמו כן, למרבית החבושים הלא מבושלים יש טעם חמצמץ ומריר. אחרי בישול ראשוני הוא מתרכך ומשנה צבעו לוורדרד- אדום אטרקטיבי, אז אפשר לאפות אותו, להמשיך ולבשלו או לצלות אותו. מלבד היותו רב גוני ונהדר בסוגי בישול שונים הוא גם בריא מאוד. הפרי דל בקלוריות, עשיר בוויטמינים מקבוצת B, אשלגן ובחומצות חיוניות ולכן נהוג להשתמש בו כתרופה טבעית למחלות שונות.

בעקבות היותו עשיר בפיקטין (חומר מקריש טבעי), ולכן אופן השימשו הנפוץ ביותר לחבוש הוא הכנת ריבות. אולם ניתן לעשות עם החבוש הרבה יותר מכך. המעטפת הקשיחה והעבה של הפרי הופכת אותו למתמלא מצוין בבשר או אורז, הוא משתלב היטב בתבשילים בבישול ארוך וקדירות עם בשר בקר, כבש, ברווז, עוף, הודו או אפילו דגים. החבוש מעניק מטעמו לעוגות, ליקרים, מיצים וקינוחים (כדאי להוסיף כמות קטנה ממנו גם בקינוחי תפוחים להעשרת הטעם) וטעים כמרקחת, כסוג של לדר קשיח או מרמלדה לצד גבינות או שתייה חמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אינגריה חבושים של משה בסון (צילום: בן יוסטר, יח"צ)/מערכת וואלה!, צילום מסך

"חבושים הם טעם נרכש", מספר השף ניר צוק מהמסעדות קורדיליה וביסטרו נועה ביפו, "בתור ילד, לא אהבתי אותם כלל אך עם השנים גיליתי את ההנאה שבהם. רק לא מזמן נחשפתי למאכל חבושים שלא הכרתי והוא ממתק עיראקי ששמו לוזינה שהיום אהוב עליי מאוד. אני חושב ששילוב של חבושים במנה הופך אותה למתוחכמת."

"החבוש הוא אחד הפירות הטעימים ביותר", מוסיף השף משה בסון ממסעדת אקליפטוס בירושלים בה מוגשות מנות חבושים מיוחדות כמו אינגריה: תבשיל שכבות של חבושים, בשר אנטרקוט, חצילים ועגבניות. "כשהחבוש חי הוא קשיח מאוד ובעל עפיצות לא נעימה, אך כשמבשלים אותו כל ביס ממנו מדהים מקודמו עם חמיצות ומתיקות מעודנים", אומר בסון, "זהו פרי חסון מאוד שמשפחות ספרדיות נוטות להגיש אותו בשולחן ראש השנה ויום הכיפורים, אך אצלי במסעדה ניתן למצוא אותו לפעמים אפילו עד חג הפסח".

בשביל בסון, החבוש הוא פרי עם זיכרונות מיוחדים. "אבא שלי, שהיה בעל מאפיית לחם היה מכניס לרצפת תנור האבן הגדול בסוף יום עבודה כמה חבושים עם מעט סובין ובמשך כמה שעות הם היו נאפים שם", הוא מבהיר, "תוך כדי האפייה החבושים החליפו את הצבע הלבן צהוב באדמדם בוהק וכשפתחנו את התנור השתחרר ריח כל כך מדהים שעד היום זה אחד המאכלים הזכורים ביותר שלי. היינו מוציאים אותם מהתנור ואוכלים עם כפית וקצת סוכר".

בהתאם לדבריו של בסון, אחד ממאפייניו המהותיים של החבוש הוא הריח הדומיננטי שלו, שמוסיף לכל מנה - אם כחבושים מבושלים בסלט רענן, בתוך מנה עיקרית עם בשר או בקינוחים כמו לפתן עם חבושים או חבוש מבושל בסוכר הכובש בפשטותו. את גרעיני החבוש הפנימיים לא אוכלים, אך אפשר להוסיף אותם לריבות בכמות מועטה בלבד לתוספת טעם.

השבועות הקרובים הם בדיוק הזמן לנסות את החבושים ולבשל עמם מטעמים, לכן, בפעם הבאה שאתם נתקלים בשוק בחבוש ומתלבטים אם להעמיס אותו בשקיות הקניות, אזרו אומץ ונסו אותו. את החבושים ניתן לשמור בבית ללא קירור למספר שבועות (בדרך כלל נמכרים הפירות כשהם אינם בשלים באופן מלא), ואף מעל לחודש בקירור.

עגל עם חבושים וצימוקים של ניר צוק. אפיק גבאי
עגל עם חבושים וצימוקים (צילום: אפיק גבאי)/אפיק גבאי

עגל עם חבושים וצימוקים של השף ניר צוק

חומרים ל-4 אנשים
1/2 כוס שמן
1 קילוגרם בשר עגל שריר חתוך לקוביות של כ-3 סנטימטר
2 בצלים בינוניים קצוצים דק
1 כפית מלח דק
1/2 כפית פלפל שחור
1/2 כפית כורכום
1 כפית פפריקה מתוקה
1/2 כוס רסק עגבניות
6 כוסות מים
1 קילוגרם חבושים חתוכים לפלחים (את החבושים יש להשאיר עם הקליפה, לשטוף אותם היטב ולהוציא את הליבה הפנימית)
500 גרם צימוקים אוזבקים


אופן ההכנה:
1.מחממים חצי מכמות השמן ומטגנים את הבשר עם הבצל והתבלינים, עד להשחמתו מכל הצדדים.

2.מוספים את רסק העגבניות וממשיכים עוד מעט בטיגון.

3. מוסיפים 3 כוסות מים ומבשלים עד לריכוך הבשר (לאורך כשעה).

4.מחממים במחבת את השמן שנשאר, ומטגנים את החבושים עד להשחמה קלה.

5.מוסיפים את החבושים המושחמים, את הצימוקים ואת המים הנותרים.

6.מכסים את הסיר ומבשלים על אש בינונית כשעה.

מרמלדה חבושים ורימונים חיים טיבי.
מרמלדת חבושים של שף חיים טיבי (צילום: יח"צ)

מרמלדת חבושים של שף חיים טיבי

חומרים
4 חבושים גדולים
4 כפות סוכר
2 תרמילי הל (לא חובה)
1 כוכב אניס (לא חובה)
1 כף תערובת פיקטין (להשיג בחנויות אפייה) מעורבבת ב-1/2 כוס סוכר
2 כוסות סוכר
4 כפות סירופ גלוקוזה (להשיג בחנויות אפייה)
½1 כפיות אבקה טרטרית, מומסת ב-1 כף מים (להשיג בחנויות אפייה). במידה ולא משיגים אפשר להשתמש במלח לימון בכמות זהה


אופן ההכנה:
1. קולפים את החבושים עם קולפן, בדומה לקילוף תפוח. מוציאים את הגרעינים ואת ליבת החבושים ומגררים.

2. בסיר, על כל חבוש מגורר מניחים כף סוכר גדושה ומכסים במים. המים צריכים לכסות את החבוש המגורר בכ-4 ס"מ.

3. מוסיפים את כוכב האניס ותרמילי ההל (אם אוהבים) ומבשלים על אש נמוכה עד להתרככות. במידה והנוזל מתאדה במלואו מהסיר יש להוסיף מעט מים.

4. כאשר החבוש רך מכניסים את תכולת הסיר לבלנדר ויוצרים מחית חלקה. כמות זאת צריכה להספיק לכ-1/2 2 כוסות של מחית חבושים.

5. מביאים את מחית החבושים לרתיחה. מוסיפים את תערובת הפיקטין ומערבבים היטב במהירות בעזרת מטרפה. מביאים לרתיחה חוזרת.

7.מוסיפים לסיר את הסוכר וסירופ הגלוקוזה ומערבבים היטב. מביאים לרתיחה. לאחר כחמש דקות מסירים מהאש ומוסיפים במהירות את תערובת האבקה הטרטרית תוך כדי ערבוב.

8.יוצקים מיד את התערובת לתבנית מרופדת בניילון נצמד ומניחים למרמלדה להתקרר למשך יום במקום קריר.

10.משחררים את המרמלדה מתוך התבנית וחותכים לקוביות (יש אפשרות להפוך את המרמלדה על קרש חיתוך). מצפים בסוכר. מגישים.

עוד מתכונים עם חבושים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully